Přijde s bankovní identitou větší konkurence na trhu online casin?

Zdroj: Shutterstock

Od roku 2017, kdy vstoupila v platnost novela loterijního zákona, čekají čeští hráči i sportovní sázkaři na příchod zahraničních provozovatelů, kteří by zvýšili konkurenci na trhu a třeba i nabídli lepší produkt. Pomůže spuštění a rozšíření bankovní identity?

Fyzické ověřování hráčů aneb jak může bankovní identita pomoci 

Dne 1. ledna 2021 nabyl účinnosti „zákon o bankovní identitě“. O důležitosti zákona pro občany ČR i firmy svědčí fakt, že zákon jednoznačně vyhrál anketu o zákon roku. Mezi subjekty, které dlouhodobě vyhlížely uvedení zákona v platnost, se řadí i provozovatelé legálních online casin v Česku. Ti mají s příchodem loterijního zákona z roku 2017 nově vzniklou povinnost při registraci ověřit identitu každého hráče. Ověření totožnosti bylo doposud možné vyřídit fyzicky na úřadu nebo Czech POINTU či na pobočkách provozovatelů jako jsou Fortuna nebo Tipsport. Další možností, která se objevila později, bylo online ověření identity s využitím bankovních institucí. Díky ní nemusel registrovaný hráč nikam chodit a mohl kompletní ověření hracího či sázkového účtu provést online. Tato metoda výrazně pomohla českým provozovatelům, avšak ty zahraniční na trh nepřilákala, neboť pro ně znamenala mnoho dalších komplikací v podobě smluv a implementace s každou jednotlivou bankou.  

Pro zahraniční provozovatele online sázek a hazardních her, kteří nemají vybudovanou síť poboček v České republice, zůstávala jediná možnost jak ověřit totožnost hráčů, a to fyzicky na Czech POINTU či úřadu. Tento důvod se ukázal jako neřešitelná překážka pro vstup dalších provozovatelů na český trh. Zahraniční subjekty tak dosud neměly motivaci žádat o českou licenci a bojovat na trhu, kde by byly výrazně znevýhodněni oproti tuzemským subjektům. Výjimku tvoří dvě společnosti, které se primárně zaměřují na online poker. U online pokeru se jedná o specifický druh služby, ve které ale není konkurence tak vysoká.

Změní se situace na trhu s příchodem bankovní identity?

Jelikož „zákon o bankovní identitě“ prakticky narovnal podmínky pro podnikání mezi lokálními a zahraničními provozovateli hazardu, dá se očekávat, že zahraniční provozovatelé v budoucnu o český trh skutečně projeví zájem. I tak bude vstup na již dosti obsazený trh pro každý nový subjekt představovat velkou finanční investici. Nemůžeme tak očekávat, že se s novými online casiny a sázkovými kancelářemi takzvaně roztrhne pytel.

Lze předpokládat, že zájem o relativně malý český trh projeví pouze několik zahraničních provozovatelů hazardu.  Samozřejmě většina nákladů spojená se vstupem na český trh bude určena na marketing s cílem získání nových hráčů ale i oslovení hráčů, kteří jsou již zaregistrování u některého z tuzemských provozovatelů. Díky této konkurenci mohou hráči očekávat masivní reklamu a zajímavé bonusy.

Marketing, reklama a bonusy

Marketing online kasin i sázkových kanceláří se dá rozdělit do dvou základních složek. Klasická reklama, kde si lze představit televizní spoty či třeba reklamní bannery na internetu a na tzv. bonusy pro hráče. Bonusy se dají popsat jako finanční pobídky od provozovatele k zákazníkům. Příkladem může být hráči nejoblíbenější „uvítací bonus za registraci účtu“.

Z potencionálního vstupu zahraničních provozovatelů hazardu na český trh a nárůstu konkurence v odvětví tak budou v konečném důsledku profitovat hlavně samotní hráči. Díky bankovní identitě, což je zjednodušeně řečeno něco jako internetová občanka, je ověření totožnosti zkráceno na pár kliknutí myší. Je ho možné provést kdekoliv a kdykoliv jen za pomocí připojení k internetu a internetového bankovnictví.

Před samotnou registrací si mohou hráči veškeré nabízené služby licencovaných kasin zkusit zdarma. Online automaty zdarma i například populární ruleta jsou dostupné v demo režimu. V tomto režimu hráč nehraje o reálné peníze, ale pouze o bezhodnotové kredity. Režim slouží hráčům k seznámení se s kasinem i nabízenými hrami a tento režim je dostupný i bez nutnosti registrace účtu.

Na Slovensku nový zákon konkurenci zatím příliš nepomohl

Jak moc nový způsob ověření identity pomůže konkurenci, bychom mohli částečně odhadnout ze zkušeností dalších států. Jak situace vypadá na slovenském trhu, který je tomu českému nejbližší? Online casina na Slovensku nepodléhají nutnosti fyzického ověřování hráčů, a přesto se doposud mnoho zahraničních subjektů neodhodlalo ke vstupu. Pravdou však je, že Slovensko má za sebou novelizaci zákona o hazardu teprve v nedávné době (platí od roku 2020). Bude tedy třeba nějaký čas k adaptaci firem provozující online hazard na nově vzniklou situaci. Dalším důležitým faktorem je velikost trhu a kupní síla hráčů. Z tohoto pohledu je Česko určitě atraktivnější a tak můžeme reálně doufat, že se konkurence na trhu online sázkových kanceláří a casin v nadcházejícím roce zvýší.

18+| Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost.