Prototyp nové lithium-vzduchové baterie v efektivitě dohání benzin

Prototyp nové baterie

Prototyp nové baterie Zdroj: bbc

Vědci se už léta snaží najít způsob, jak lépe a účinněji ukládat elektrickou energii. Klasické baterie a akumulátory mají své limity a jejich překonání stojí v cestě několik zásadních překážek. Studie zveřejněná v prestižním časopise Science ale naznačuje, že pár těchto překážek už vědci zdolali.

Na rozdíl od dosud nejběžněji používaných lithium-iontových baterií výzkumníci experimentují s lithium-vzuchovými články. Jejich kapacita má být až desetkrát větší než u jejich předchůdců. To je slibné zejména pro vývoj elektroautomobilů.

Nový nápad britských vědců spočívá v použití houbovité grafenové elektrody a ke generování elektrického proudu využívá odlišnou chemickou reakci. (Grafen je supertenký uhlíkový materiál.) Vědci se chlubí, že tím dosáhli podstatného zmenšení ztrát energie, navíc je možné baterii nabíjet mnohem víckrát než dosud.

Co je na novém konceptu zásadní, je využití vzduchu pro chemickou reakci generující elektřinu. Vývojáři z Univerzity v Cambridge zatím pracují s čistým kyslíkem, který navíc musí obsahovat vlhkost.

Pokusy s lithium-vzuchovými bateriemi probíhají už několik let na mnoha místech, pokouší se je vyvíjet například Tesla nebo Volkswagen

„Naším cílem je vyrobit baterii, která prostě jen přijímá vzduch, aniž by bylo nutné z něj odstranit oxid uhličitý, dusík a vodu,“ říká k tomu profesorka Clare Greyová, vedoucí projektu. „Zatím máme systém, který toleruje velké množství vody.“ Dodává ale, že od komerčního využití takové baterie nás dělí nejméně deset let.

Pokusy s lithium-vzuchovými bateriemi probíhají už několik let na mnoha místech, pokouší se je vyvíjet například Tesla nebo Volkswagen. Nový prototyp ale podle Greyové „otevírá nový způsob, jak o projektu uvažovat“.

Své kolegy chválí i inženýr chemie Paul Shearing z Londýnské univerzity: „Tohle je důležitý krok k tomu, aby se baterie dostaly z laboratoří ven.“ Dodává, že prototypy obsahují téměř tolik využitelné energie na kilogram jako benzín.