PSA a Toyota budou v Evropě prodávat lehké užitkové vozy
Plán předpokládá, že PSA Peugeot Citroën bude společnosti Toyota Motor Europe dodávat lehká užitková vozidla, a to pod její vlastní značkou, tedy Toyota. Prodávat se budou pouze v Evropě. Spolupráce má začít od druhého pololetí příštího roku. Firmy ale neuvedly, kolik automobilů chtějí každý rok vyrobit.
Montážní závody automobilky PSA Peugeot Citroën mají problém s plným využitím kapacit, neboť poptávka po automobilech v Evropě v důsledku krize slábne. Firma před pár dny oznámila, že sníží počet zaměstnanců asi o osm tisíc a zavře továrnu v Aulnay u Paříže.
Oznámená spolupráce podle agentury Reuters bude znamenat větší tlak na odbory, aby vzdaly části požadavků na zvyšování mezd a zlepšování pracovních podmínek. Automobilka by totiž kvůli špatným podmínkám na trhu mohla přistoupit k tomu, že ve Francii zavře další továrnu.
Užitkové vozy pro Toyotu se budou vyrábět v továrně Sevelnord na severu Francie. Tomuto montážnímu závodu přitom také hrozí, že by mohl být kvůli nízkému využití kapacit uzavřen. PSA Peugeot Citroën a Toyota jsou dlouhodobými partnery a delší dobu mají společný podnik na výrobu aut i v České republice, kolínský závod TPCA.
Peugeot sdělil, že firmy budou společně vyvíjet budoucí modely užitkových vozů, které se pak budou vyrábět v závodě Sevelnord. Podmínkou však je, že odboráři budou souhlasit s návrhem na zvýšení produktivity. „Zatím jsme nic nepodepsali, jednání ale vidíme optimisticky,“ poznamenal mluvčí Peugeotu.
Dohoda mezi PSA a Toyotou předpokládá, že francouzská automobilka bude nejprve Toyotě dodávat užitkové vozy střední velikosti podobné modelům Peugeot Expert a Citroën Jumpy. Menší auta už PSA Peugeot Citroën a Toyota vyrábějí také v tuzemsku v montážním závodě u Kolína.
Továrnu Sevelnord Peugeot provozuje s italskou automobilkou Fiat. Ta ale svůj podíl prodává Peugeotu a výrobu svého vozu Scudo omezuje. Peugeot v květnu začal jednat s odboráři a požádal je, aby přistoupili na zmrazení mezd, méně volna, flexibilní pracovní dobu a na záměr firmy v případě nutnosti zrušit stovky pracovních míst, aby se továrna nemusela zavřít.
Pokud odbory nebudou s návrhem změn souhlasit, výroba příští generace užitkových vozů střední velikosti se asi přesune do továrny ve španělském městě Vigo. V továrně v Sevelnord, která leží poblíž města Valenciennes, pracuje zhruba 2700 lidí. Automobilka loni vyrobila asi 94 tisíc užitkových vozidel, z nichž asi 20 tisíc bylo pro Fiat, zbytek pak pro značky Peugeot a Citroën.
Francouzský týdeník La Tribune minulý týden psal, že Toyota bude od PSA Peugeot Citroën zpočátku odebírat pět tisíc až 10 tisíc užitkových vozů ročně.