PSA a Toyota budou v Evropě prodávat lehké užitkové vozy

Peugeot Expert

Peugeot Expert Zdroj: Peugeot

ČTK
Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën a japonský výrobce automobilů Toyota budou spolupracovat při prodeji lehkých užitkových vozidel určených pro evropský trh. Kapitálové propojení ani založení společného podniku se ale neplánuje. Firmy uvedly, že záměrem je dlouhodobá spolupráce, která má trvat i po roce 2020.

Plán předpokládá, že PSA Peugeot Citroën bude společnosti Toyota Motor Europe dodávat lehká užitková vozidla, a to pod její vlastní značkou, tedy Toyota. Prodávat se budou pouze v Evropě. Spolupráce má začít od druhého pololetí příštího roku. Firmy ale neuvedly, kolik automobilů chtějí každý rok vyrobit.

Montážní závody automobilky PSA Peugeot Citroën mají problém s plným využitím kapacit, neboť poptávka po automobilech v Evropě v důsledku krize slábne. Firma před pár dny oznámila, že sníží počet zaměstnanců asi o osm tisíc a zavře továrnu v Aulnay u Paříže.

Oznámená spolupráce podle agentury Reuters bude znamenat větší tlak na odbory, aby vzdaly části požadavků na zvyšování mezd a zlepšování pracovních podmínek. Automobilka by totiž kvůli špatným podmínkám na trhu mohla přistoupit k tomu, že ve Francii zavře další továrnu.

Užitkové vozy pro Toyotu se budou vyrábět v továrně Sevelnord na severu Francie. Tomuto montážnímu závodu přitom také hrozí, že by mohl být kvůli nízkému využití kapacit uzavřen. PSA Peugeot Citroën a Toyota jsou dlouhodobými partnery a delší dobu mají společný podnik na výrobu aut i v České republice, kolínský závod TPCA.

Peugeot sdělil, že firmy budou společně vyvíjet budoucí modely užitkových vozů, které se pak budou vyrábět v závodě Sevelnord. Podmínkou však je, že odboráři budou souhlasit s návrhem na zvýšení produktivity. „Zatím jsme nic nepodepsali, jednání ale vidíme optimisticky,“ poznamenal mluvčí Peugeotu.

Dohoda mezi PSA a Toyotou předpokládá, že francouzská automobilka bude nejprve Toyotě dodávat užitkové vozy střední velikosti podobné modelům Peugeot Expert a Citroën Jumpy. Menší auta už PSA Peugeot Citroën a Toyota vyrábějí také v tuzemsku v montážním závodě u Kolína.

Továrnu Sevelnord Peugeot provozuje s italskou automobilkou Fiat. Ta ale svůj podíl prodává Peugeotu a výrobu svého vozu Scudo omezuje. Peugeot v květnu začal jednat s odboráři a požádal je, aby přistoupili na zmrazení mezd, méně volna, flexibilní pracovní dobu a na záměr firmy v případě nutnosti zrušit stovky pracovních míst, aby se továrna nemusela zavřít.

Pokud odbory nebudou s návrhem změn souhlasit, výroba příští generace užitkových vozů střední velikosti se asi přesune do továrny ve španělském městě Vigo. V továrně v Sevelnord, která leží poblíž města Valenciennes, pracuje zhruba 2700 lidí. Automobilka loni vyrobila asi 94 tisíc užitkových vozidel, z nichž asi 20 tisíc bylo pro Fiat, zbytek pak pro značky Peugeot a Citroën.

Francouzský týdeník La Tribune minulý týden psal, že Toyota bude od PSA Peugeot Citroën zpočátku odebírat pět tisíc až 10 tisíc užitkových vozů ročně.