Půjdou iPhony s cenou dolů? Ve světě roste zájem o levnější modely

iPhone 7

iPhone 7 Zdroj: CTK

Apple využívá nevědomé preference a motivace zákazníků, které mají daleko k racionálnímu uvažování
Apple využívá nevědomé preference a motivace zákazníků, které mají daleko k racionálnímu uvažování
iPhone 6 se sluchátky
logo Apple
Bez sluchátek, s reproduktorem navíc… Údajný uniklý koncept iPhonu 7.
8
Fotogalerie

Nejhodnotnější společnost na světě a jeden z předních prodejců elektroniky na světě, americký Apple, bude možná muset přehodnotit jeden ze svých klíčových byznysů. Ačkoliv se očekává, že za loňský rok oznámí rekordní prodeje svých telefonů, situace nemusí být tak jednoznačně pozitivní. Často totiž zákazníci sahají po levnějších verzích nebo výběhových modelech.

 I když Apple na podzim představil již svou desátou generaci iPhonu s označením 7, která nabízí oproti předchozím modelům několik vylepšení, pro zákazníky není vlajková loď jasnou volbou. „V současnosti ze strany zákazníků roste poptávka například po předchozím modelu 6S,“ uvedl v týdnu analytik bankovní společnosti Barclays Mark Moskowitz ve svém doporučení pro investory. Podle něj jsou uživatelé spokojení se svými současnými telefony a nepotřebují zařízení s velkou výkonnostní rezervou.

Zákazníky tak pravděpodobně tolik nelákají ani další vylepšení, jako je inovovaný fotoaparát nebo voděodolnost zařízení. Zároveň nejnovější model nepřinesl výraznější inovace vzhledu. Podle agentury Bloomberg je tak výsledkem klesající hodnota průměrného iPhonu. A to i přesto, že současná vlajková loď stojí přibližně o 500 korun více, než kolik stál nejlepší iPhone 6S Plus. Podle Bloombergu tak průměrná cena za poslední rok klesla přibližně o tři dolary.

V současnosti tvoří zisky z prodejů iPhonů přibližně dvě třetiny příjmů společnosti, proto je na jakékoliv výkyvy firma velmi háklivá. Odborníci tak vkládají velké naděje do další generace zařízení, od kterého se čeká především displej zabírající celé čelo telefonu. Zároveň jsou však k dalším revolučním inovacím skeptičtí. „Víme, jak smartphony vypadají a co dělají. V tomto oboru už není příliš prostoru pro inovace,“ řekl nedávno pro New York Times investor Peter Thiel, známý svým podílem na rozvoji Facebooku.

Jde Česko s proudem?

Zdánlivě podobný směr nabírají také české prodeje iPhonů. Například na e-shopu CZC.cz je nejprodávanějším iPhonem model 5S, který si svou premiéru odbyl již v roce 2013. 5S zde obsadil také druhou příčku, a to v černé verzi, na třetím místě je loňský iPhone SE, který je vzhledem totožný s 5S, ale techniku používá z generace 6S. IPhone 7 je zde až na sedmé příčce.

Ani na největším českém e-shopu Alza.cz není nejprodávanějším strojem generace 7, nýbrž SE. „Sedmička“ je u Alzy na druhé pozic, jedná se však o verzi s nadprůměrnou pamětí 128GB, cena takového modelu se obecně blíží třiceti tisícům korun. I to je důvod, proč jde český trh zároveň proti světovému trendu. „U iPhonů prodejní statistiky ukazují meziroční nárůst průměrné ceny objednávky, což znamená, že si zákazníci neváhají připlatit i za dražší modely,“ řekl pro E15 Karel Kučera, ředitel marketingu Alza.cz.