Recenze: Chvilky, snaživý film o bezradné holce

Chvilky

Chvilky Zdroj: Cinemart

Hlavní hrdinka české novinky Chvilky, představené poprvé v soutěžní sekci karlovarského festivalu Na východ od Západu, se potácí od jedné povinnosti ke druhé, jednoho neuspokojivého vztahu k dalšímu. Jak napovídá název snímku, mladá Anežka žije roztříštěná ve chvilkách.

Jak naznačuje jeho konec, chybí jí nadhled, aby dokázala svou existenci uchopit a změnit. Divák ji poznává ve stavu před snad přicházející změnou, v interakci s nemocnou babičkou, klinicky depresivní matkou, kritizujícím otcem a ženatým milencem. Některé z těchto postav jsou až modelově zatěžující. Scénář debutující režisérky Beaty Parkanové při své sympatické snaze o psychologický portrét jedné obyčejné ztracené holky vůbec šustí papírem. Autorka filmu si naštěstí velmi dobře vybrala svou hlavní představitelku, Jenovéfu Bokovou. Hlavně díky ní stojí novinka za pozornost.

Jmenovaná herečka do snímku přináší nutnou dávku životnosti, která umožňuje soucítit s tápáním její hrdinky a klopýtáním v kruhu návštěv, úkolů, nelichotivých poznámek a hledání intimity, důvěry, pochopení a podpory na špatných místech a u špatných lidí. Bez Bokové by Chvilky zůstaly jen dobře myšleným, potřebně aktuálním, pro mnohé známým a mile neokázalým umělým konceptem, který stále prosvítá i v hotovém tvaru.

Parkanové, dosud známé jako spoluscenáristky kritikou nemilované rodinné komedie Andílek na nervy, jde nejlépe vystižení Anežčina věčného naštvání a bezradnosti v konfrontaci s pasivně agresivními názory druhých na to, jak má vypadat její život, oblečení nebo tělo – a také vykreslení její duševní únavy, která naplno propukne při setkání s psycholožkou.

Katarzní účinek Anežčiných strastí ale pravidelně narušuje filmově zvýšená koncentrace problémů okolí, ne vždy přirozeně znějící dialogy a různě nastavené herecké projevy. U filmu založeného na spoluprožívání tyto nedostatky obzvlášť mrzí.

Autorka je spolupracovnicí redakce.

Chvilky (drama, ČR/SR, 93 minut)

Režie a scénář: Beata Parkanová