Recenze: Na pekelném tripu se sexy tanečníky

Climax

Climax Zdroj: Kviff.com

Extremista francouzského filmu Gaspar Noé zve do kina na svůj divoký večírek Climax, který se změní v hypnotickou noční můru záměrně schopnou způsobit nevolnost.

Od argentinského rodáka Gaspara Noého s chutí rozbíjejícího jakékoliv spořádané konvence francouzského filmu divák nemůže asi nikdy čekat příjemný film. Zato může čekat dílo originální a vizuálně podmanivé. Tedy něco jako Climax, sestup do pekla lidských vášní a pudů maskovaný jako večírek jedné taneční skupiny.

Po úvodních titulcích se množství tanečníků představí v krátkých rozhovorech na videokameru, při nichž je dobré dávat pozor na knihy a kazety vyskládané kolem obrazovky. Tituly jako horor o taneční škole ovládané čarodějnickým spolkem Suspiria naznačí směr vývoje dlouho předtím, než se začne něco dít. Večírek se odehrává v jakémsi levném sále v budově uprostřed ničeho v zimě 1996, kdy prý skutečně došlo k něčemu podobnému. Závěr zkoušek před americkým turné francouzského ansámblu s osazenstvem různé národnosti, vyznání, rasy i sexuality se pak mění v zábavnou party.

V jediném záběru s obdivuhodnou choreografií předvedou svou pohybovou zdatnost a zuřivou a svůdnou energii všichni herci v čele s nejznámější tváří snímku Sofií Boutellovou. Pak Noé zase rychle přestřihává mezi různými konverzacemi, s nimiž různí členové ztrácejí sympatie a odhalují své záměry pro tento večer. Následuje další taneční sekvence, tentokrát snímaná z „božího pohledu“. Teprve poté si začnou účastníci všímat, že se všemi, co pili sangrii, není něco v pořádku.

Ve druhé půlce pak postupně přijde to, co od tvůrce filmu Zvrácený očekáváte. Propukají nenávisti, chtíče, paniky, závislosti, chaos. Lidé se obviňují, mlátí, hádají, křičí a ne všichni se z tohohle špatného tripu probudí. To vše ve vizuálně působivém balení, snímané pomocí ekvilibristických kamerových jízd navozujících i pro diváka změněné vnímání reality. Obraz se halí do pekelné neonové rudé, prostory duní hudbou a svět se otáčí vzhůru nohama.

Noému nová noční můra letos v Cannes vynesla cenu ve vedlejší sekci Čtrnáctideník režisérů. Díky svému stylu sexy hudebního videa, energii tanečníků a klaustrofobii odříznuté lokality servíruje svůj obvyklý zájem o děsivé dno lidského chování a křehkost spořádaného života stravitelněji než nechvalně proslulý Zvrácený. I Climax ale vyžaduje silnou povahu – přes veškerou vizuální krásu to není vůbec pěkná podívaná.

Podívejte se na trailer k filmu

Video placeholde
Climax - trailer • AVmania.cz