Recenze: Zimní road movie o konci dětské naivity

Všechno bude

Všechno bude Zdroj: Profimedia.cz

Všechno bude
Herci z filmu Všechno bude na tiskové konferenci v Karlových Varech
3

Režisér Olmo Omerzu se vrací k tématu střetu dětského a dospělého světa ve skromně příjemné zimní road movie Všechno bude. Ta byla oceněna za režii na letošním karlovarském festivalu.

Kariéra slovinského rodáka Olma Omerzua, absolventa FAMU, kterého český film vděčně přijal za svého, stoupá, minimálně co se festivalových úspěchů týče. Debut Příliš mladá noc se promítal na Berlinale a vynesl autorovi Cenu české filmové kritiky za Objev roku, následující Rodinný film získal cenu za umělecký přínos v Tokiu a k tomu Ceny české filmové kritiky za nejlepší film a scénář. A novinka Všechno bude vyhrála na letošním festivalu v Karlových Varech cenu za režii a právě se promítá na nejen komerčně významné filmové přehlídce v Torontu.

Přesto působí po narativně nepřímočarém Rodinném filmu o něco méně výrazně. Omerzu poprvé natočil cizí scénář, konkrétně učitele Petra Pýchy, který vděčně míchá komedii s dramatem a režisérovo oblíbené téma o zklamání dětí z dospělého světa pojímá divácky přívětivě, bez velkého risku a experimentů. Vyprávění o dvou nezletilých klucích, kteří se ocitli s autem na druhé straně republiky, přeskakuje z flashbacků z cesty do policejní stanice, kde se ze staršího Máry snaží vyšetřující policistka vydolovat pravdu za každou cenu.

Propojování těchto dvou linií někdy vyznívá překvapivě jednoduše, bezradně nebo uměle, třeba když oživování mouchy připomene oživování dědečka. Film s citlivou zimní atmosférou a nekonvenčním hudebním doprovodem naopak v českém kontextu vyniká prací s mladými nezkušenými herci, které se režisér spolu s herečkou Eliškou Křenkovou – představitelkou stopařky – věnovali dlouho před natáčením. Jan František Uher v roli loajálního, svérázného kluka Heduš, a především Tomáš Mrvík jako ztracený, naštvaný puberťák Mára vévodí snímku svou přirozeností, energií nekomplikované touhy po volnosti i skutečným hereckým výkonem.

Mrvíkovi patří klíčový moment filmu, v němž Máru manipulace policistky Lenky Vlasákové donutí k pláči. I díky němu právě tehdy film nejvíc dojme a odhalí svou starost o hlavní postavy i pesimistický pohled na účelové vztahy a chování dospělých, oficiálně těch moudřejších a vyspělejších. Právě tehdy se Všechno bude z příjemné, obyčejné road movie změní v něco podstatnějšího.

Všechno bude

(road movie, ČR/Slovinsko/Polsko/ SR 2018, 85 min.)
Režie: Olmo Omerzu