Replika letounu Jana Kašpara zopakovala slavný let

Letec Mára se svým strojem

Letec Mára se svým strojem Zdroj: ctk

Letec Petr Mára s replikou letounu Jana Kašpara dnes odpoledne zopakoval slavný let aviatika Jana Kašpara z Pardubic do Prahy. Márovi se let konaný u příležitosti letošního stého výročí Kašparova letu povedl na třetí pokus, předchozí pokusy v květnu a v červnu zhatil silný vítr. Podařený let potvrdil Martin Kindernay ze sdružení Aeropark, které na kunětickém letišti provozuje muzeum letectví a přelet organizovalo.

„Přelet se podařil, letadlo po zhruba hodině a půl letu přistálo na závodišti v Praze Chuchli,“ řekl Kindernay. Mára po dnešním prvním startu z kunětického letiště svůj stroj otočil a znovu přistál, aby upustil zhruba 20 litrů paliva. Po druhém startu vyrazil směrem na Prahu. „Palivo vystačilo, dokonce v nádržích zbylo zhruba 20 litrů paliva,“ řekl Kindernay. Letoun letěl několik stovek metrů nad zemí, postupně, jak ubývalo palivo, zvyšoval výšku letu. „Nad Prahou letěl ve výšce zhruba 300 metrů,“ řekl Kindernay, který Máru doprovázel v jiném letadle.

Mára před startem novinářům řekl, že není možné přesně kopírovat trasu letu Jana Kašpara. „S tímhle letadlem nepřichází v úvahu letět přes centrum Prahy. Musím nalétnout tak, abych nejenom neohrozil obyvatele metropole, ale i letový provoz,“ řekl Mára, který přiznal, že největší obavy má z větru po cestě a také z přistání v Praze. „Přistává se v údolí na chuchelském závodišti, kde je nevyzpytatelný vítr,“ řekl Mára.

Mára se musel na cestu zabalit do několika vrstev oblečeníMára se musel na cestu zabalit do několika vrstev oblečení | ctkMára se musel na cestu zabalit do několika vrstev oblečení

Letec se před startem oblékl do několika vrstev oblečení, oblékl si také kuklu a rukavice. „Mára si po přistání na chlad nestěžoval, asi jsme zvolili dostatečné oblečení,“ řekl Kindernay. Mára novinářům přiznal, že vlastní řízení repliky letadla je poměrně fyzicky náročné. „Pilotovat dnešní letadlo je proti tomu úplnou hračkou, protože toto letadlo nemá tak příjemné letové vlastnosti, jako dnešní stroje, takže ten let je opravdu náročný,“ uvedl Mára.

Podle Kindernaye chce letecké muzeum v Kuněticích pořádat lety historických letadel do Prahy na počet Jana Kašpara každoročně. „Vzhledem k dnešnímu úspěchu také zvažujeme, že by tento stroj mohl uletět i delší vzdálenosti,“ řekl Kindernay.

Let se musel několikrát odkládatLet se musel několikrát odkládat | ctkLet se kvůli počasí nekolikrát odkládal

Kašpar byl průkopníkem letectví v českých zemích. Letoun, který si sám postavil a s nímž doletěl v roce 1911 do pražské Chuchle, daroval v roce 1913 Národnímu technickému muzeu v Praze. Kašpar měl v den přeletu ideální počasí. Pouze nad Běchovicemi a Prosekem se na chvíli ztratil v mlze, navedlo jej až Národní divadlo, podle kterého poznal, kde je. Po příletu do Chuchle se posilnil čokoládou, rychle se převlékl do fraku a pospíchal na svatbu své bývalé přítelkyně, která si brala jeho kamaráda.