Rondel. Jeden ze symbolů Havířova
Projede jím až padesát tisíc aut denně a za poslední tři roky se na něm stalo sto dvacet nehod. To je vizitka obřího kruhového objezdu v Havířově.
Patří k symbolům Havířova a znají ho především ti, co do města přijíždějí z Ostravy. Přes kruhový objezd, kterému nikdo neřekne jinak než „Rondel“, projede každou hodinu 3600 aut. Stavba už přestává kapacitně stačit a řidiče čekají nepříjemné chvilky. Dělníci jej začali za provozu opravovat.
„Kruhový objezd je dávno za hranicí své životnosti. Odborníci navrhli, aby vjezd do rondelu řídily semafory,“ vysvětlila mluvčí Havířova Jana Pondělíčková. Přestavba potrvá do konce prázdnin.
Šedesátá léta
Rondel začali dělníci stavět v šedesátých letech dvacátého století. Měl pomoci dopravě ve městě. „Řidiči do něj vjíždějí ze šesti silnic. Nejvytíženější je směr z ulice Ostravské, Hlavní třídy a ze směru ze Šumbarku z ulice U Nádraží,“ říká Pondělíčková. Ve středu rondelu je netradiční prohlubeň. Ta je v něm proto, aby zabránila případným záplavám z blízkých řek Lučiny a Sušanky.
Na objezdu řidiči často bourají. Většinou to ale odnesou jen plechy, smrtelné nehody jsou vzácné. Nejčastější příčinou je nedodržování bezpečné vzdálenosti. „Za minulý a předminulý rok jsme na rondelu řešili celkem 118 nehod. Do letošního května pouze dvě. Je to ale dáno tím, že si řidiči malé karamboly vyřizují sami u pojišťoven,“ říká mluvčí policie Zlatuše Viačková. Na rondelu však řidiči pamatují několik kuriózních nehod. „Někdy si chtěli frajírci zkrátit cestu středem, avšak neprojeli. Pamatuji si také na starého dědu, který řídil škodovku stovku a jel v kruháči celou dobu v protisměru,“ vzpomíná Havířovan Jan Rapant. Aby byl provoz na rondelu plynulejší, budou ho řídit semafory. Ty dělníci umístí na tři nejvytíženější vjezdy. „Když se na rondelu začnou dělat kolony, budou semafory ručně řídit policisté,“ dodal Jan Sikora z odboru komunálních služeb. Hlavní úprava pak čeká jízdní pruhy. „Řidiči si už před vjezdem na okruh vyberou směr, kterým chtějí jet. Jízdní pruh je pak přímo z kruhového objezdu vyvede tím správným směrem ven,“ vysvětlila Pondělíčková. Havířovský rondel je nejdůležitějším dopravním uzlem ve městě. „Jeho úplná uzávěrka nepřipadá proto vůbec v úvahu. Stavebníci budou pracovat vždy v jednom pruhu a druhý pruh bude sloužit řidičům. Dokonce se nám podařilo zajistit od hygieny povolení k tomu, aby na něm mohli stavebníci pracovat i večer a v noci. Naštěstí kolem rondelu nestojí žádné domy,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Osmanczyk.