Roztahaný marnivý portrét Jana Saudka

Fotograf

Fotograf Zdroj: bioscop

Jan Saudek se dočkal hraného filmu o sobě. Napsala ho s ním Irena Pavlásková, která pak celý snímek i natočila, spolehlivě, ale neimaginativně jako televizní produkt, ne jako film o kreativním člověku.

Snímek je inspirován motivy ze Saudkova života. Hlavnímu hrdinovi se říká Jan nebo Mistr, všechny ženy ho milují a chtějí s ním spát, i když třeba na začátku tvrdí, že ne. Dost z nich se pak ale promění v majetnické hysterky, v případě hlavní hrdinky i vypočítavé a chamtivé. Tato femme fatale se jmenuje Líba, ale má podobně kudrnaté vlasy jako Sára Saudková, skutečná bývalá partnerka spoluscenáristy, jehož osobní přítomnost rámuje celý film.

V něm se někde skrývá zajímavý příběh o krutosti ve vztazích a trestech za slabosti, případně o auře slávy. Divák ho ale musí rekonstruovat pod nánosy dlouhých scén, v nichž Karel Roden v roli Jana fotí (a u toho obdivuje, osahává) nahé kypré ženy, případně zahajuje své výstavy. Líba se vtírá do fotografova života tak pomalu, že se celý film táhne přes dvě hodiny a působí víc jako marnivý autoportrét než drama. Mistr Jan tu není představen jako dokonalý muž, svou neschopnost čelit problémům ovšem řeší dárky, a tak ho všichni stále obdivují, on se přesto cítí sám.

Jeho dílo je bez výhrad prezentováno jako úspěšné umění, Líbiny podobné fotky jako levná kopie. Ti, kteří Saudkovo dílo za umění považují, možná budou víc souznít s místním smyslem pro humor, který často sází na pronášení sprostých poznámek a naznačuje, že žánrově mělo jít o hořkou (erotickou) komedii. Ještě hůř vyznívá kratičká tragická scéna připomínající Janovu dětskou zkušenost z koncentráku, chybět by mohly i flashbacky do života za komunismu. Pavláskové dobře jde vykreslení vztahu mezi hlavními hrdiny, jen kdyby nebylo tak rozházené a přerušované.

Do exaltovaného světa bohémského fotografa se většina herců snaží zapadnout exaltovanými projevy. Některé herečky přehánějí svou hysterii, Karel Roden je ve své stylizaci, která Saudka otrocky nenapodobuje, slušný, ale ne vždy plně přesvědčivý. Dobrá je Marie Málková v roli Líby, především na konci, kdy může hrát nějaký vnitřní konflikt.

Tvůrci už preventivně do filmu vložili kritiku kritiků, kteří opravdovému umění nerozumějí a propagují průměrnost, jež nikoho neštve. Fotograf jako poměrně jednostranný pohled na kontroverzní osobnost bude štvát, ovšem právě tím, jak je sám ve své nezřízenosti vlastně průměrný.

Fotograf
(tragikomedie, Česká republika, 133 minut)
Režie: Irena Pavlásková
Hrají: Karel Roden, Marie Málková, Václav Neužil
Premiéra: 8. ledna
Hodnocení: 40 %