Šampionát se vrátí do Prahy. Vyděláme víc než minule, tvrdí svaz

V Německu zvítězili i hokejoví funkcionáři. Vybojovali Praze pořádání šampionátu, který zabezpečí český hokej na několik let.

Zatímco čeští reprezentanti sbírali v pátek síly na semifinále se Švédskem, odehrávala se v dějišti mistrovství zákulisní bitva. Vítěz? Praha a Ostrava, dějiště hokejového mistrovství světa v roce 2015.

Do české metropole se šampionát vrátí už podesáté. To se dosud jinému evropskému městu nepodařilo. Návštěvníci navíc přinesou stovky milionů korun.

„Mistrovství bude pro Prahu obrovským impulzem. Hlavně v oblasti turistiky a s ní spojených služeb,“ věří primátor Pavel Bém.

Podle hokejových funkcionářů turnaj vydělá tolik peněz, že z nich tuzemský hokej bude žít řadu let. „Z prodeje vstupenek počítáme se ziskem kolem sta milionů korun,“ odhaduje prezident Českého svazu ledního hokeje Tomáš Král.

Začalo to na Štvanici

Hokejová mistrovství se z amatérských turnajů pod otevřeným nebem stala postupem času mamutími marketingovými akcemi, v nichž se protočí stovky milionů korun. Poprvé se turnaj v Praze hrál ještě za prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, v únoru roku 1933. Kolbištěm bylo nezastřešené hřiště na Štvanici. Reprezentanti tehdy získali bronz.

O jedenasedmdesát let později už byl hokejový svět jinde. V Praze nastoupili za Česko výhradně profesionálové a obklopovala je nejmodernější hala v Evropě, čerstvě dostavěná Sazka Arena (dnes O2 Arena).

„Tehdy jsme byli téměř bez zkušeností. Šli jsme do nové haly, problémy řešili za pochodu,“ vzpomíná generální sekretář svazu Luboš Urban.

Ambiciózní Češi tehdy překvapivě vypadli už ve čtvrtfinále. Navzdory tomu přišlo nejvíc návštěvníků v historii šampionátů: 552 097. Divácký rekord nepřekonalo ani právě skončené mistrovství v Německu.

Bém: Dobrá reklama

Významný turnaj se neobejde bez investic z městské kasy. Před šesti lety to byla například rekonstrukce stanice metra Českomoravská poblíž libeňské areny. „Počítáme například se stavbou ještě jedné ledové plochy, kde budou týmy trénovat,“ říká primátor Bém.

Pro město je turnaj podle něj skvělá reklama. „Na Prahu se budou upírat miliony očí fanoušků. Můžeme toho využít k propagaci města,“ míní Bém.

Hokejový svaz počítá, že získá více než v roce 2004. Šampionát tehdy jen na prodeji vstupenek vydělal 67 milionů korun.

„Více peněz by nám měly zajistit dražší vstupenky. I v případě, že přijde méně lidí než před šesti lety,“ vysvětluje Urban. Pořadatelé tehdy podle něj nasadili nižší vstupné, než bývá zvykem třeba ve Švédsku nebo ve Švýcarsku.

Urban přesto tvrdí, že navzdory hektickým přípravám minulého mistrovství bylo jeho hospodaření úspěšné. „Naštěstí jsme nedopadli jako v roce 1992, kdy pražský šampionát skončil ve ztrátě,“ dodává Urban.