Sci-fi: tunel pod Frýdkem-Místkem | E15.cz

Sci-fi: tunel pod Frýdkem-Místkem

Share on Facebook Messenger
Tunel pod Frýdkem- Místkem. Je to opravdu nereálná myšlenka? Radnice si nechala zjistit, kolik by stál.

Je vůbec možné postavit tunel pod Ostravicí? Ekologičtí aktivisté to léta prosazují namísto jižního obchvatu Frýdku-Místku, který má stát brzy začít stavět. „Byli jsme to my, kdo s tím nápadem přišel. Neměli jsme tu myšlenku podloženou žádnou studií. Chtěli jsme, aby se tím někdo zabýval. Aby někdo
posoudil, jestli je to opravdu možné,“ říká Leo Košťál z ekologického hnutí Beskydčan. Politici po několika letech požádali odborníky o posouzení. Verdikt zní: Tunel je možný, ale byl by příliš drahý. Cena odrazuje

„Tunel samotný by byl až třikrát dražší než obchvat. V tom je jeho největší úskalí,“ upozorňuje náměstek primátorky Michal Pobucký. Karel Sehoř z iniciativy Obchvat Frýdku- Místku to potvrzuje. „Jsem přesvědčený, že je dneska technicky proveditelné postavit i most přes celý Frýdek-Místek. Problém je v ceně,“ říká Sehoř. Pokud by stát peníze na výstavbu tunelu uvolnil, musel by
vést pod městem zešikma.
Radnice posuzovala několik variant tunelu pod Ostravicí. Včetně možnosti vést ho pod čtyřproudým průtahem. „Hloubit tunel tady, by šlo těžko. Museli bychom kopat hluboko,“ vysvětluje stavební inženýr Pavel Vítek. Most totiž stojí na pilířích, které jsou zapuštěné ve více než dvacetimetrové hloubce. „Tunel bychom museli vést pod nimi, to znamená asi ve třicetimetrové hloubce. Ten most jsem kdysi sám stavěl, tak to vím,“ upozorňuje Vítek. „Nezapomeňte, že klesání
do takové hloubky musí být pozvolné, stejně jako stoupání. Znamená to, že bychom museli budovat nejen tunel, ale také dlouhatánský nájezd a výjezd,“ říká Vítek. Jediná skutečně reálná trasa tunelu je překvapivě napříč městem. Nájezd by začínal v místech Příborské ulice a směřoval pod zámek okolo Selika. „Nejlevnější varianta by stála dvanáct miliard korun. To je třikrát více než obchvat. Tolik stát nedá,“ uvažuje Vítek. Hovoří o tunelu, ale ne o cenách za dobudování příjezdových silnic. Drahý by byl i samotný provoz tunelu – ročně padesát milionů.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.