Sedm důvodů, proč je život ve městě pohodlý a pohodový

Jaké jsou výhody života ve městě oproti vesnici? Vědci vytvořili několik studií, jejichž výsledky Sedmička vztáhla na Opavu.

Množství zločinů, obchodů, kanálů a plynových trubek, polétavého prachu nebo třeba autobusů. To všechno rozhoduje o tom, zda lidé své město považují za dobré místo pro život. Světově uznávaní autoři studií Triumph of the city, City comforts a Green Metropolis, kteří jsou převážně ekonomové, věnují v posledních letech městům velkou pozornost. Hledali, co dobrého město lidem přináší. Mimo jiné přišli i s tvrzeními, že život mnoha lidí na malé ploše nemusí být tak stresující, jak si lidé představují, že města mohou být ekologičtější než předměstí a že důležitější než třeba průmysl je pro město vzdělanost.
Sedmička se podívala na sedm městských výhod Opavy.

Více hospod na výběr,
větší anonymita

Možnost změnit hospodu či restauraci je velká výhoda městského člověka. Hospoda je citlivé a důležité místo města i vesnice. Lidé v hospodě domlouvají obchody, dělají politiku, upevňují a rozšiřují známosti, baví se a odpočívají. Přijít o hospodu znamená pro řadu lidí prudké vytržení ze společenského života.
Zatímco například v Pustých Jakarticích je jediná hospoda a dokonce tam není ani obchod, Opava nabízí podstatně víc příležitostí. „Evidujeme padesát osm restaurací, čtrnáct barů jen v centru města a nejbližším okolí, sedm pizzerií, jednu čajovnu a sedmnáct kaváren,“ říká Eva Balarinová z opavského magistrátu, která mimo jiné dohlíží na provoz městského informačního centra. Říká, že nejde o vyčerpávající výčet, protože řada restaurací se do evidence centra nepřihlásila.

Lepší cestování,
klidně i bez auta

Pro život na vesnici je téměř nepostradatelné auto. Ve městě se člověk dostane skoro všude, kam potřebuje, i bez něj. A docela levně.
Autobusem v Opavě se může cestující svézt za dvanáct korun, dítě v současné době platí sedm. Důležité jsou i další dopravní perspektivy. Je například daleko pravděpodobnější, že se změní a zlepší doprava mezi městy navzájem než mezi vesnicí a městem.
Zatímco například lidé z Kružberku dlouhodobě byli a budou odkázáni na auta a občasné dálkové autobusy, větší Opava může dopravu zlepšovat a rozšiřovat. Před několika lety České dráhy elektrifikovaly trať mezi Opavou a Ostravou. Kromě toho, že se zrychlila cesta mezi městy a na trase jezdí pěknější a pohodlnější vlaky, to přineslo další plus. „Ve srovnání s dobou před elektrifikací a po ní jsme zaznamenali asi dvacetiprocentní nárůst cestujících,“ říká mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Zrychlení pomáhá Opavanům i Ostravanům. Kdo ale jede nejdříve třeba z Kružberku, musí si odsedět cestu do Opavy ve stejném čase jako dříve a zrychlí se mu teprve až cesta do Ostravy.

je kam jít na rande

Výhodou je, že městský člověk má větší šanci osobně se s někým seznámit.
„Na Facebooku může mít člověk spoustu známých, blízkého člověka to však nemůže nahradit,“ říká Michaela Bortlíková z opavské manželské a rodinné poradny. A město nabízí více příležitostí. Stačí se podívat na internetovou seznamku www.seznamka.cz. Jen v květnu se sem přihlásilo sedm opavských žen, které hledají muže vesměs na vážný vztah.
Pro navazování partnerských vztahů je podstatné, jestli je člověk sebevědomý a průbojný. Pokud bude ale jeden a tentýž průbojný člověk zkoušet štěstí v pětisethlavé vesnici a v šedesátitisícovém městě, je to podstatný rozdíl, říkají studie.

Chytré hlavy, které zůstanou v Opavě

Současné odborné studie o růstu a kvalitě měst zdůrazňují především vzdělání. To je podle nich klíčové pro to, aby města obstála v ekonomické krizi a dál rostla a rozvíjela se. Například harvardský profesor Edward Glaeser tvrdí, že vzdělanost lidí je dokonce důležitější než dopravní síť nebo průmysl. Opava má dobré zázemí ve Slezské univerzitě v Opavě a uvažuje o dalším rozšíření vysokoškolského vzdělávání v Dukelských kasárnách. Studenti kultivují život ve městě, část vzdělaných lidí v Opavě i zůstává. Slezská univerzita přitahuje i lidi z jiných zemí. Speciálně opavský Institut tvůrčí fotografie má skvělé jméno například v sousedním Polsku, pracují tam také Italové, Američani a lidé z dalších zemí.

Vyšší cena bytů,
ale blízko centra

Kdo si koupí dům či byt ve městě, má větší jistotu, že si zachová svou hodnotu a daleko lépe se ho v případě stěhování zbaví. Je rozdíl čekat na prodej domu týdny nebo měsíce či roky.
„Domy a byty v Opavě jsou rozhodně rychleji prodané než domy v městských částech a než v okolních vesnicích. Hodně se do úspěšnosti prodeje promítá to, že lidé z města nechtějí nikam dojíždět,“ říká Ivana Sýkorová z jedné z největších opavských realitních kanceláří Realika. O bydlení na vesnicích mají zájem hlavně starší lidé, kteří se na důchod stěhují z paneláků do klidnějšího prostředí nebo mladé rodiny, které nemají tolik peněz, aby si bydlení ve městě mohly dovolit.

Město bez smogu a výfukových plynů

Ne každé město je založeno na jednom průmyslu jako Ostrava, která je zamořená exhalacemi. Uznávaný ekonom Edward Glaeser říká, že obecně mají města významně nižší emise než příměstské oblasti. I knížka nekonvenčního novináře Davida Owena Zelená metropole ukazuje, že New York je ve skutečnosti velmi ekologický a například automobilové emise jsou v něm o třetinu nižší než v jiných amerických městech. Neznamená to však, že by Opava měla být s životním prostředím spokojena. Většina obyvatel města si myslí, že obchvat je nejdůležitější věc pro zlepšení kvality života.

Síla peněz je znát, větší bere

Zatímco vesnice plánuje stavbu nebo opravu jednoho kulturního domu dlouho dopředu a pracně shání peníze, město může během několika málo měst postavit několik kulturních domů a ještě na ně dostat stamiliony z evropských prostředků. Opava získala peníze na obecní dům, dominikánský klášter, společenský sál Na Rybníčku a další.