Škoda Rapid: auto do každé české (a čínské a indické) rodiny?

Škoda Rapid

Škoda Rapid Zdroj: Autorevue.cz

Nový vůz mladoboleslavské automobilky jsme převzali ve Vídni a ujeli s ním zhruba 250 kilometrů. První dojem? Podle mne má na to, aby zboural český trh.

Jistě, každá prognóza je ošidná. Zvláště když jsem se nedozvěděli při představení pro evropské novináře cenu (což bylo hodně zvláštní!?). Ale v Česku se sázka na úspěch Rapidu rovná téměř jistotě. Za „á“ to auto není špatné a za „bé“ je to škodovka s obrovským zavazadlovým prostorem…

Sice se u nás stále dokola naříká na ekonomickou situaci, ale skutečností je, že se kupují stále lepší a dražší auta. Fabie byla ještě nedávno snem. Dnes? Pro většinu lidí v Česku se stala „běžným“ spotřebním zbožím. A nyní jako by uzrál čas pro lepší model.

Rapid je auto, které vyplňuje mezeru mezi Fabií a Octavií. Avšak je mnohem blíže svojí velikostí k druhému z výše jmenovaných modelů. Třeba ve srovnání s konkurenčním vozem koncernu Golfem je o 30 centimetrů delší.

Škoda RapidŠkoda Rapid | Autorevue.czPo designových studiích VisionD a MissionL tu je nový Rapid

Klame tělem

Na první pohled Rapid vypadá jako sedan, ale je to liftback. Podle představitelů automobilky by měl zabodovat v tzv. kompaktním A-segmentu. Ten v současnosti ve světě nejvíce roste a patří mu zhruba 36 procent světového trhu. Podle automobilky mu bude v roce 2020 patřit 50 procent trhu.

Proč v Mladé Boleslavi vsadili na liftback? V rámci této třídy připadá podíl ve výši 42 % na modely se stupňovitou zádí, tedy s karoserií sedan a liftback. Odhaduje se, že celosvětový počet prodaných vozů tohoto typu do roku 2020 vzroste zhruba o 50 %.

Rapid by měl podpořit ambiciózní plán automobilky prodávat v roce 2018 po celém světě 1.5 milionu vozů. Nyní je Škoda na čísle 880 000, což znamená, že musí téměř zdvojnásobit prodeje. A to za pouhých sedm let. I proto připravila speciální verzi Rapidu pro Indii a Čínu.

Škoda Rapid,Škoda Rapid, | Autorevue.cz

Vyšší, užší, prostornější

Když jsem viděl Rapid poprvé naživo, došlo mi, jak dlouhé to auto je (4,48 m), přitom ale relativně úzké (1,71 m) a vysoké (1,46 m). Z fotografií to totiž nepoznáte.

Nabízí přímo neuvěřitelný zavazadlový prostor. Jeho objem je 550 litrů (při sklopených sedadlech 1490 l)! S přehledem tak zastiňuje většinu „manažerských“ vozů, je třeba větší než u Mondea. Je to díra přímo bezedná. Přístup k němu je velmi dobrý, ale pokud v něm někdo bude chtít přepravovat těžší náklad, měl by začít chodit do posilovny. Hrana zavazadlového prostoru je totiž hodně vysoká.

Škoda RapidŠkoda Rapid | Autorevue.czSilná stránka: největší zavazadlový prostor ve své třídě

Škoda Rapid,Škoda Rapid, | Autorevue.czSlabá stránka: zadní sedadla se sklápějí v poměru 60/40, ale nejde z nich vytvořit vodorovnou plochu.

Vzadu je místa habaděj, ale nikoli pro tři dospělé lidi, jak inzeruje sebevědomě automobilka, pouze pro dva. Ledaže by ti tři seděli natočeni rameny lehce dopředu.

Jak jsem si ověřil, pohodlně se v autě za sebou usadí dva lidé měřící 185 cm. Zásluhu na tom má zcela jistě i dlouhý rozvor (2,6 m). A přímo excelentní byl také přístup na zadní sedadla.

Škodovka se oprávněně chlubí tím, že nový Rapid je nejlepší ve své třídě, co se týká prostoru pro nohy a nad hlavou na zadních sedadlech.

Jízda přímo raketová

Měl jsem možnost otestovat dva vozy. Ten první měl benzinový motor 1,4 TSI a sedmistupňovou převodovku DSG. Disponoval výkonem 90 kW (122 k) a dosahoval maximální rychlosti 206 km/h. Nicméně podvozek agresivnější projev motoru příliš nestíhal. Na záplatovaných slovenských okreskách jsem si rychlou jízdu s vozem neužíval. Vlastně to bylo tak trochu o strach.

K tomu modelu už se ale více rozepisovat nebudu, zcela jistě nebude patřit k nejžádanějším. Řekl bych, že v nabídce bude představovat spíše jen takový bonbónek.

Zato druhý Rapid zcela jistě zaboduje. Měl benzinový motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW (105 k) a šestistupňovou manuální převodovku. Vůz o hmotnosti 1135 kilogramů překypoval energií. Zrychloval z „nuly na sto“ za 10,4 s a dosahoval maximální rychlosti 195 km/h.

Škoda RapidŠkoda Rapid | Autorevue.cz

Pokud bych se rozhodoval mezi šesti motorizacemi, které jsou v nabídce, vsadil bych právě na tuto. Dokonce i když měl testovaný vůz na tachometru natočeno jen několik stovek kilometrů a vezl dva dospělé muže, choval se velmi živě. Na dálnici se projevoval kultivovaně, v případě potřeby energicky. Táhl od nízkých otáček a reagoval dobře během středních otáček.

V nabídce budou vedle již zmíněné dvojice motorů ještě další dva benzinové (tříválcový 1,2 MPI o výkonu 55 kW a čtyřválcový „slabší“ 1,2 TSI o výkonu 63 kW) a naftový motor o zdvihovém objemu 1,6 l s přímým vstřikováním common-rail (bude nabízen ve dvou výkonových variantách – 66 kW respektive 77 kW).

Podobnost čistě náhodná?

Od Škody jsme se „klasicky“ nedozvěděli nic bližšího, ale bylo zřejmé, že hodně použitých dílů na Rapidu představovalo mix z koncernových vozů. Třeba kliky dveří, ty jsou dnes u všech škodovek stejné.

Ekonomika nade vše, při vyšších objemech je vše levnější - tak zní mantra dneška. Ale na druhou stranu těžko to kterékoli automobilce vyčítat. Dělají to všichni a konkurence je obrovská.

Místy Tvrďák

Vpředu byla použita náprava typu MacPherson se spodním trojúhelníkovým příčným ramenem a příčným stabilizátorem. Vzadu pak kliková náprava s vlečnými rameny. Rozchod kol vpředu byl 1457 mm a vzadu 1494 mm.

Jak se to projevilo při jízdě?

Podvozek se choval místy drsně. Tedy při rychlejší jízdě, musím hned dodat. Při „chalupářském“ tempu bylo vše v pořádku. Ale když jste chtěli od vozu větší výkon (na který má), nastaly problémy. Až příliš zřetelně jsem najednou cítil, po jakém povrchu jedu. Auto, které se při klidnější jízdě tvářilo, že patří do vyšší kategorie, začalo ztrácet glanc.

Škoda RapidŠkoda Rapid | Autorevue.czSnad nejlépe vypadá hodně střízlivý interiér v této barevné kombinaci. V provedení černá Satin/černá Satin na mne působil až ponuře

Přitom to ale byl zřejmě jen problém benzinové verze. Kolegové, kteří měli šanci ještě vyzkoušet vůz s dieselový motorem, unisono tvrdili, že ten se choval jinak. Měl lepší odpružení, cítili se s ním v zatáčkách lépe. To ale zřejmě ukáže až větší test.

Rapid se dobře řídil, ovšem Focus ani Golf to nebyl. (Byť rozdíl nebyl zase až tak velký.) Lze jen souhlasit s názorem, který ve Vídni zazněl, že „výborná kontrola a vyrovnanost byla dosažena relativně tužším zavěšením“.

Užší auto mělo nicméně jednu nespornou výhodu. Dalo se s ním pozoruhodně snadno manévrovat, což byla při parkování neocenitelná výhoda. Vešlo se tam, kam jiní ne. Byla z něj i dobrá viditelnost do stran a dopředu. Dozadu to bylo již horší, kvůli vysokému víku zavazadlového prostoru.

Škoda RapidŠkoda Rapid | Autorevue.czRapid bude nabízen ve třech výbavových stupních: Active, Ambition a Elegance

Dobré byly i brzdy, měly silný a hlavně předvídatelný účinek. Při vyšších rychlostech však nešlo přeslechnout dosti silný aerodynamický hluk.

Dobrá volba?

Podle některých britských motoristických webů bude základní model (tříválec 1,2 l) stát na ostrovech 12 995 liber. Když to přepočítáme na koruny, tak to je lehce přes 400 000 korun.

Je s podivem, jak se v Británii dopracovali k této částce. Tolik v Česku Rapid asi stát nebude. Více se však dozvíme až při slavnostní premiéře vozu na pařížském autosalonu.

To auto má nicméně potenciál. Je prostorné a praktické, dobře se řídí. K jeho hlavním plusům bych řadil prostornost, k minusům méně propracovaný podvozek.

Určitě bude nejen u nás „pokoušet“ zákazníky Focusu a Golfu. Připoutá i pozornost lidí, kteří si jinak kupují auta značek Kia a Hyundai. Zcela jistě osloví každého, kdo bude chtít malý (velký) rodinný vůz.