V podstatě v něm vystupují jen tři postavy. Milionářský vědec Nathan, jeho mladý zaměstnanec Caleb a robotí žena Ava, kterou první vyrobil a druhý má otestovat její umělou inteligenci. Každý z nich je jiným způsobem osamělý a každý svou osamělost jinak řeší. Objevování těchto způsobů tvoří jádro filmu podle Garlandova původního scénáře, který nicméně působí jako celovečerní verze kratší povídky.
I když film vizuálně nepohltí jako nedávný horor Neutečeš, tíživá atmosféra nereality se debutujícímu režisérovi celkem daří. Vše se odehrává kdesi na ostrově obklopeném fotogenickou divokou přírodou (natáčelo se v Norsku), v izolovaném domě plném místností bez oken, zato s dveřmi, které se při výpadku proudu automaticky zamknou. Do některých nemá hlavní hrdina, citlivý Caleb, ani běžně přístup. Očekávaně se právě v nich skrývají ošklivá tajemství násilnického milionáře, jehož osoba vypadá pochybně už od začátku. Hra na hádanky, tajemství a vlastní agendy a plány hrotů trojúhelníku vyznívá o něco zajímavěji než debaty o umělé inteligenci.
Garland si přizval schopné herce, svalnatého Oscara Isaaca vyzařujícího hrozbu, hubeného Domhnalla Gleesona vyzařujícího zranitelnost a především vycházející švédskou hvězdu Alicii Vikanderovou, krásnou a nenápadně nevyzpytatelnou v efektním, napůl průhledném těle Avy.
Ani ti ale nezabrání pocitu, že tohle sci-fi, ač slušné, mohlo být zajímavější a napínavější. Kdyby se tu Garland místo variování obvyklých žánrových schémat pustil do serióznější debaty o problému vědomí. Nebo kdyby alespoň posílil náznaky, že se vše dá vykládat jako hořká alegorie o chování mužů k ženám.
Ex Machina
(sci-fi, Velká Británie, 108 minut)
Režie a scénář: Alex Garland
Hrají: Alicia Vikanderová, Domhnall Gleeson, Oscar Isaac
Hodnocení: 60 %