Staré nádraží v Ústí nad Orlicí je podle průzkumu v dobrém stavu
„Průzkum prokázal, že budova je po technické stránce naprosto v pořádku, je cenná z hlediska historických hodnot a je zachovalá. Podle památkářů by náklady na restaurování objektu neměly přesáhnout 50 milionů korun,“ řekl Kadrman. Dosavadní odhady na opravy se pohybovaly mezi 70 až 120 miliony korun. Zpracovatelé průzkumu uvedli, že zachování původní výpravní budovy je nezbytné, ale zároveň reálné, a po rekonstrukci může dobře sloužit svému účelu. Navíc budova i její interiér obsahují některé cenné původní prvky, například podlahy, římsy pod stropem, omítky a výmalby, okna, dveře nebo jejich kování. Překvapením byl objev později vybudovaného vojenského krytu včetně části zachovalého zařízení z doby po druhé světové válce.
Kvůli sporům o zachování staré nádražní budovy se již dva roky odkládá modernizace železničním koridoru v Ústí nad Orlicí. Stavba zhruba za dvě miliardy korun by měla trvat dva roky a přispějí na ni evropské fondy. Objekt měl být původně zbourán, jeho zastánci však dosáhli toho, že byl prohlášen kulturní památkou. Projekt na úpravu koridoru počítá s výstavbou nových rozsáhlých budov pro odbavení cestujících a drážní technologie, což sdružení odmítá jako zbytečné a navíc nevzhledné řešení.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na svém dříve navrženém řešení trvá. „Stále platí, že do takto památkově chráněného objektu není možné vpustit technologie bez zásahů, proti nimž by památkáři určitě měli námitky,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Nádražní budova je ve vlastnictví Českých drah. Sdružení chce, aby byla převedena do majetku SŽDC a opravila se v rámci modernizace koridoru. Nádražní budova v Ústí stojí poměrně atypicky uprostřed kolejiště. Stavba vznikla v 19. století podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.