Strakonické náměstí je slepé
Střed strakonického náměstí a ulice Sv. Markéty jsou kvůli rekonstrukci rozkopané. Kudy a jakou rychlostí se dá centrum objet a kde zaparkovat? Redaktorka Sedmičky projížděla trasy nahrazující zaslepené Velké náměstí. V různé dny a různou denní dobu. Je třeba jet pomalu, sledovat značky a dávat pozor na otáčející a vracející se auta.
Kdo se chce na náměstí přesto dostat, musí si rozmyslet, odkud jet. Od Katovické se dostane jen ke spořitelně, od Lidické jen k bufetu. Dál už ho nepustí značka slepá ulice.
Z jednoho konce náměstí na druhý je možné se dostat třemi způsoby. Od Katovické přes Palackého náměstí a Ellerovou ulicí vlevo do Lidické. Celou trasu objet Husovou ulicí nebo se proplétat nad náměstím Pionýrskou, Čelakovského a Bavorovou.
„Když jsem na jedné straně náměstí a objednají si mě zákazníci za staveništěm, musím přemýšlet kudy se dám,“ říká taxikář Miroslav Vacek, který by jinak mohl jezdit městem poslepu.
S navigací v hlavě denně doručuje balíky i Olga Dvořáková. „Nad každou adresou přemýšlím, abych se zbytečně nenajezdila,“ říká. Každá objížďka natočí na tachometru jeden až dva kilometry.
Středem města bloudí i chodci. V ulici Sv. Markéty byl otevřený jen chodník pod spořitelnou. Protější už patřil do staveniště. Kdo si to namířil spodní částí náměstí, zjistil až na místě, že musí zpátky a kus cesty obcházet.
Přesto mají uzavírky ulic pár plusů. Pionýrská přestala být jednosměrkou a parkovací místa z náměstí bohatě nahradilo parkoviště na dvoře radnice, kde je přes sto míst.
Centrum Strakonic bude rozkopané až do listopadu. Už nikdy nebude obousměrně průjezdné jako v minulosti. Obě ulice, od kostela a od kruhového objezdu „lentilka“, povedou jen do náměstí.
Původní záměr uzavřít celý střed najednou, radnice kvůli zásobování obchodů na poslední chvíli pozměnila a postup prací rozdělila na etapy. Od května se auta dostanou z Lidické ulice až k bufetu. Zhruba za měsíc a půl se práce protáhnou až k ulici Hrnčířská a od 10. srpna přijde na řadu Lidická ulice. Mezitím se začne uvolňovat ulice Sv. Markéty. Z náměstí ubylo aut, chodci se přizpůsobují, kudy je stavebníci pouští. „Nejhůř se chodí starším lidem a maminkám s kočárky,“ popisují náhodní kolemjdoucí.
Cestujícím městskou dopravou se už na náměstí zastávky nevrátí. Linkové autobusy mají stanoviště v Husově ulici. MHD se přestěhovala na zastávky Husova, pivovar, tržnice a Ellerova-Hvězda.
Rekonstrukce náměstí pokračuje od května i v ulicích nad ním. Čelakovského, Pionýrská, Na Stráži a Hrnčířská. Z Pionýrské jednosměrné bude dvousměrná už napořád. Ulicí Na Stráži povede pěší zóna. Čelakovského má být celá nová. Povrch, pakroviště, prostředí. Přes Hrnčířskou povede jeden ze dvou výjezdů z náměstí.