Studenti zkonstruovali elektromotorku Storm Pulse, má dojezd jako Tesla

Storm Pulse elektromotorka

Storm Pulse elektromotorka Zdroj: Storm Eindhoven

Martin Jedlička
Zatímco elektromobily plní stránky webů denně, trochu stranou zůstávají motocykly na elektřinu. Důvodem je jejich menší dojezd, definovaný omezeným prostorem pro uložení baterií. To by se ale mohlo v budoucnu změnit, jak dokazuje projekt Storm Pulse, vytvořený studenty Technické univerzity v holandském Eindhovenu.

Elektromotorka Storm Pulse dostala baterie s celkovou kapacitou 28,5 kWh, což v praxi představuje dojezd až 380 km, udávají autoři projektu. Takové hodnoty dosahuje třeba Tesla Model S v základní verzi 70, respektive 70D, ale i nově představený Model X, který v obou verzích ujede kolem 400 kilometrů. Baterie jdou navíc snadno vyjmout a vyměnit. Dodejme, že dojezd 380 km je větší, než zvládnou leckteré konvenční motorky na plnou nádrž benzinu.

Pojede na cestu kolem světa

Slušné výsledky slibují autoři projektu i v rychlosti nabíjení: 80 % baterie dosáhne za 35 minut, na 100 % kapacity se ale dostane až za 8 hodin. Dojezd je také vykoupen vyšší hmotností 340 kg. I přesto ale elektromotocykl nabízí zrychlení 0 - 100 km/h za 5 sekund a maximální rychlost 160 km/h, což jsou parametry běžných současných motorek.

Storm Pulse elektromotorkaStorm Pulse elektromotorka | Zdroj: Storm Eindhoven

Na projektu Storm Pulse pracoval tým 30 studentů. Pro ověření praktické použitelnosti své elektromotorky plánují v příštím roce autoři cestu kolem světa, při níž chtějí během 80 dní ujet 26 tisíc kiliometrů bez použití fosilních paliv.

Storm Pulse není jediný

I když má tento studentský koncept přesvědčivý dojezd, není to zdaleka první motorka na elektřinu. Svůj elektrický prototyp LiveWire představil loni Harley-Davidson, rakouská KTM své enduro Freeride E dokonce už prodává. Oba ale trpí stejným neduhem: mají zatím malý dojezd.

Harley-Davidson Project LiveWireHarley-Davidson Project LiveWire | Zdroj: Harley-Davidson

Problém s dojezdem se snaží řešit skútr Gogoro Smartscooter, jehož prodej odstartoval letos v létě v Tchaj-pej na Tchaj-wanu. Jeho hlavní inovace spočívá ve snadno vyměnitelných bateriích, které budou dostupné ve stojanech přímo v ulicích města.