Dlouho byla považována za odpad produkovaný ve velkém množství sýrařským odvětvím, které si s ním často nevědělo rady. Výzkumy však nedávno prokázaly, že tato tekutina je jedním z nejlepších přírodních zdrojů proteinů. V posledních pěti letech značně vzrostla poptávka po syrovátce, ať už jde o potravinové doplňky pro kulturisty, pokrmy pro seniory obohacené proteiny či o mléčnou výživu pro děti. A to do té míry, že o tuto tekutinu mají zájem i společnosti, které mléčné produkty nevyrábějí.
Jak uvádí Tage Affersholt, expert na mléčné produkty u dánské společnosti Business Consulting Group, měl světový trh se sušenou syrovátkou, rovněž označovanou jako mléčné sérum, loni objem 7,6 miliardy eur (asi 211 miliard Kč). Ve srovnání s rokem 2011 jde o nárůst o 36 procent. A v roce 2017 bude tento trh představovat devět miliard eur (250 miliard Kč), ujišťuje Affersholt.
V posledních pěti letech značně vzrostla poptávka po syrovátce, ať už jde o potravinové doplňky pro kulturisty, pokrmy pro seniory obohacené proteiny či o mléčnou výživu pro děti. |
Poptávka po syrovátce roste i navzdory slabšímu výkonu světové ekonomiky. A perspektivy jsou velmi dobré, vzhledem k růstu počtu seniorů v západních zemích a rozmachu střední třídy v Asii. Investice do tohoto sektoru od roku 2012 přesáhly tři miliardy eur (83,4 miliardy Kč), z toho dvě miliardy eur byly investovány jen v Evropě.
„V minulosti neměla syrovátka žádnou hodnotu, byla dobrá jen pro dobytek,“ potvrzuje expert na mléčné výrobky u finančního ústavu Rabobank Kevin Bellamy. „Naopak dnes tvoří podstatnou část zisku mlékárenských firem,“ dodává.
Nizozemsko, známé zejména výrobou sýrů gouda nebo eidam, je jedním z nejvýznamnějších producentů sušeného mléčného séra zbaveného minerálních látek, které se používá při výrobě mléčné výživy pro děti. A Nizozemsko také značně investuje do výzkumu a vývoje nových produktů.
Ilustrační foto |
FrieslandCampina, jedna z největších mlékárenských společností na světě, nyní ročně vyrábí přes 350.000 tun suchých produktů z mléčného séra. „Je to módní produkt, spotřebitelé si ho žádají,“
Novozélandská společnost Fonterra míří na obrovský čínský trh, neboť v Číně není produkce sýrů, a tudíž ani žádná syrovátka.
V Asii a především v Číně poptávka silně vzrostla, zejména díky střední třídě, zklamané úrovní místních výrobků. Střední třída se proto obrací k zemím jako je Nizozemsko, zejména pokud jde o mléčné výrobky pro děti, vysvětluje Affersholt. Spotřebitele vyděsilo několik skandálů v Číně, zejména aféra kolem kojeneckého mléka s průmyslovou chemikálií melamin, po jehož požití zemřelo šest dětí.
Proteinový prášek ze syrovátek |
Popularita mléčného séra roste i díky celosvětové tendenci kupovat obohacené potraviny a nápoje, které jsou zdraví prospěšné. Dokonce i Coca-Cola a další firmy uvedly na trh nápoje s mléčným sérem. „Všechny mlékárenské firmy na světě bojují o kontrolu produkce syrovátky. Některé tvrdívaly, že syrovátka je odpadním produktem. Dnes se téměř takovým odpadním produktem stal sýr,“ poznamenal Affersholt.