Tesla ujela na jedno nabití přes 900 km. Půjde to i přes tisíc, slibuje Elon Musk

Tesla

Tesla Zdroj: VTM.cz

Testovací vůz autorů. Běžně prodávané auto se standardními pneumatikami
Rychlost autoři rekordu optimalizovali na co nejefektivnější. Ta se ukázala být kolem 40 km/h. Na zadní okno proto napsali "TEST", aby předjíždějící řidiči měli pro pomalou jízdu pochopení
Výsledek po téměř 24 hodinách jízdy
Tesla Model S
Tesla Model S
9
Fotogalerie

Krátký dojezd bývá zmiňován jako hlavní nevýhoda elektromobilů. Jenže limity se posunují a nyní padl nový rekord s běžně prodávaným elektromobilem Tesla Model S. Za rekordem stojí dvojice technologických nadšenců z Belgie, kteří na jedno nabití ujeli 901,2 km a svůj pokus popsali na blogu.

Podmínky pro takový pokus nejsou nějak stanoveny, proto se ani nejedná o nějaké oficiální číslo. Autoři se sice pohybovali po běžných silnicích, ale vymezili si 26 km dlouhý okruh, který byl co možná nejvíce po rovině, s minimálním provozem ostatních aut a bez semaforů. Ale stále to byly běžné silnice, žádná laboratorní testovací dráha.

Testovaná Tesla Model S ve verzi 100D, tedy s akumulátorem o kapacitě 100 kWh, má oficiálně dojezd až 536 km. To ale za běžných podmínek provozu. U rekordu byl však kromě optimální trasy uzpůsoben i režim jízdy – jelo se cca v průměru jen 40 km/h, protože při této rychlosti byl pohyb automobilu s ohledem na spotřebu nejefektivnější. Celý pokus kvůli tomu trval 23 hodin a 45 minut.

Samozřejmě bylo nutné eliminovat další prvky zvyšující spotřebu, jako je například klimatizace. Otevřená okénka by se zas negativně projevila na aerodynamickém odporu, a tak to střídající se dvojice za volantem neměla jednoduché. Venku přitom teplota šplhala přes 25 °C a sluneční paprsky rozpálily interiér až na 35° C.

Jenže se zvyšující se teplotou testeři zjistili, že auto jede mnohem efektivněji. Jakmile se začalo venku ochlazovat, spotřeba elektrické energie rostla. V horku přitom s autem s hmotností přes 2 tuny dokázali jet se spotřebou 88 Wh/km, v celkovém průměru se pak spotřeba ustálila na 108 Wh/km.

Důležité jsou při těchto pokusech také pneumatiky. Na testovacím autě byly 19" ráfky a na nich běžné pneumatiky Michelin Primacy. Na rekord zareagoval i šéf Tesly Elon Musk a ve svém twítu zmínil právě i vliv zvolených pneumatik. „Přes 1000 km bude ve 100D možné ujet se správnými pneumatikami,“ napsal Musk s odkazem na informaci o rekordu.