Turecko chce spojit Evropu s Asií třetím mostem přes Bospor

Turecko chce postavit třetí most přes úžinu Bospor a posílit tak silniční spojení mezi Evropou a Asií. Oznámil to v těchto dnech turecký ministr dopravy Binali Yildirim s tím, že most o délce 1257 metrů má i s dálničními napojeními na obou stranách stát přes šest miliard dolarů (asi 114 miliard Kč).

Most má být obdobné konstrukce jako dva dosavadní, tedy zavěšený na ocelových lanech. Povede přes úžinu nedaleko jejího ústí do Černého moře, od obce Garipçe na evropském břehu k obci Poyraz na asijském. Nabídková soutěž na výstavbu má být vypsána ještě letos. Přes Bospor, mořskou úžinu spojující Černé a Marmarské moře, vedou zatím dva mosty. První z nich Bogaziçi Köprüsü leží jen v nevelké vzdálenosti od historického centra Istanbulu, dokončen byl v říjnu 1973. Druhý most přes Bospor leží asi pět kilometrů severně od prvního, je 1510 metrů dlouhý a jeho výstavba stála 130 milionů dolarů. Jmenuje se most sultána Mehmeda II. Dobyvatele, který vládl v letech 1451-1481, dobyl Cařihrad a pod jménem Istanbul z něj udělal centrum turecké říše na několik století. Tento most je umístěn mezi částmi Hisarüstü na evropské straně a Kavacik na asijské. Je zavěšený mezi ocelovými pylony, vozovka se nachází 64 metrů nad hladinou moře, takže pod ním mohou proplouvat i ty největší lodě.

Bospor je 29 kilometrů dlouhá a v nejširším místě necelé čtyři kilometry široká úžina, která spojuje Černé moře s Marmarským a rozděluje Istanbul na evropskou a asijskou část. Až do vybudování prvního mostu vedla přes Bospor jen trajektová přeprava, která ale od poloviny minulého století nestačila uspokojit poptávku. Kromě mostů se od května 2004 staví také podzemní spojení Asie s Evropou v Istanbulu, podmořský silniční a železniční tunel. Má být dlouhý 13,7 kilometru, z toho na 1400 metrů má vést v hloubce 55 metrů po vodou. Podle původních plánů měl být dokončen v roce 2012.