Už jste pili ryzlink z Karnataky? Indická vína míří na globální trh

Centrem indického vinařství je stát Karnataka

Centrem indického vinařství je stát Karnataka Zdroj: profimedia.cz

Katica Djurovic , Bombaj
Názvy jako Sauvignon Blanc, Ryzlink nebo Chardonnay v Indii donedávna zněly exoticky. Dnes druhá nejlidnatější země nejenže víno pije, nýbrž ho také exportuje do celého světa.

Podle nejnovější Indické zprávy o trhu s vínem má spotřeba nápoje do roku 2020 dosáhnout hranice 22 milionů litrů. Na přelomu tisíciletí byla roční spotřeba pouze 150–200 tisíc beden, dnes činí 1,85 milionu a každoročně roste o 25 procent.
Experti znalí tamního prostředí si myslí, že se Indie brzy stane desátým největším konzumentem vína na světě. „Indie má jeden z nejrychleji rostoucích trhů s vínem. Nápoj se dnes objevuje tam, kde dřív nikdy nebyl – na oslavách a svatbách,“ říká Subhash Arora z Indické vinné akademie, konzultantské firmy sídlící v Novém Dillí. Podle Arory, který zasedal v porotě 24 mezinárodních vinařských soutěží, se z vína stala „trendy“ záležitost.

Důležitost vína si uvědomují i politici. Indický stát Maharasta v roce 2001 zahrnul podporu vína do svého ekonomického programu. Dalším vinařským regionem je bohatý stát Karnataka, který podobnou podporu zakládání vinic zavedl v roce 2008.

Zemědělci v těchto dvou státech nyní mění zeleninu za víno. Velké plochy se mění na vinice. Jednu z nich vlastní indicko-italská firma Fratelli. „Naše společnost patří mezi největší trojku vinných kapitálových investic v Indii,“ říká Kapil Sekhri, spolumajitel firmy. K tomu jí má pomoci export.

„Vyvážíme vína Fratelli do Spojeného království, do Itálie a Nizozemska. Naše vína se brzy budou prodávat v Japonsku. Fratelli za poslední dva roky za svá vína získala pět mezinárodních ocenění. Jsem si jistý, že to ukazuje, jaký mají indická vína potenciál,“ říká Sekhri.

Export roste také dalším indickým značkám, ať už firmě Sula nebo Zampa. Indický vývoz vína se má do roku 2015 zčtyřnásobit. „Do roku 2015 by roční vývoz mohl dosáhnout hodnoty 13 milionů eur,“ odhaduje ministr obchodu a průmyslu Anand Sharma. Nyní má objem indického vinařského exportu hodnotu tři miliony eur.

Indická rada pro zpracování hroznů založená vládou nyní chystá legislativu na podporu vína a obchodní značky „víno z Indie“. Rada se nedávno stala členem pařížské Organisation Internationale de la Vigne et du Vin (OIV), která svým členům pomáhá v produkci vína.

Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org