Silnice o prázdninách stíhá oprava za opravou. A to hlavně ty frekventované. Zatímco Jižní spojka už je průjezdná bez větších potíží, doprava kolabuje kvůli uzavírce jedné z nejvýznamnějších pražských ulic. Veletržní. Opravují tam vodovodní potrubí, a řidiči proto musí jezdit po objízdných trasách. Vyrazil na ně i týdeník Sedmička.
Objížďky komplikuje stavba tunelu Blanka
Počet objížděk je výrazně omezený, protože Letnou již několik měsíců blokuje stavba tunelu Blanka. „Počkat s opravou opravdu nešlo, naši pracovníci na jaře zjistili havarijní stav potrubí,“ vysvětluje nutnost uzavírky mluvčí Pražské teplárenské Martin Pavelka. Podle něj hrozilo, že potrubí nepřežije zimu a lidé z okolí by tak byli bez tepla i teplé vody.
Nejen řidičům, kteří jezdí po Veletržní den co den, se zkomplikoval život. Ranní i odpolední špička plní objízdné trasy automobily, v prvních dnech řidiči tápou, kudy mají jet. Zvláště trpí mimopražští, ale v jednosměrkách dočasně změněných na obousměrné mají zmatek i pražští řidiči.
Řidič: Trasu jsem si projel cvičně
„Raději jsem si objízdnou trasu projel cvičně hned v sobotu 11. července. To tam alespoň policisté upozorňovali, kudy máme jet. Nechtěl jsem riskovat, že se v pondělí ráno omylem zařadím do špatné kolony, protože nebudu přesně vědět, kam jet,“ popisuje Martin Suchý z Libně taktiku, jak se připravil na objížďky.
Drtivá většina řidičů ale vyrazila jako v jiné dny a doprava v pondělí zkolabovala. Cesta, která jindy trvá jen pár minut, se protáhla na dvacet minut.
„Auta stojí v kolonách na nábřeží kapitána Jaroše a v Letenském tunelu,“ hlásily při pondělní špičce dispečerky Dopravního informačního centra. Jejich hlášení se po celý týden, ať už ráno nebo odpoledne, neměnilo.
„V podjezdu pod Barrandovským mostem se převrhl kamion s malinami,“ varovali ve středu ráno pracovníci dopravního dispečinku. A doprava ve městě se tak zastavila hned na dvou místech. „Když už dopravní kolaps, tak se vším všudy, ne?“ komentovala s nadsázkou devětatřicetiletá Marie Houbová, která kvůli své práci denně jezdí autem po celé Praze.
Možnost, že auta pojedou po Veletržní ulici ještě před 20. srpnem, je téměř nulová. „Děláme, co se dá. Na stavbě máme maximální počet pracovníků i techniky,“ říká mluvčí Pavelka. A v noci pracovat nesmí kvůli hygienickým předpisům.
Auta je lepší nechat doma
Zatímco trasa z nábřeží kapitána Jaroše nahoru na Letnou trvá tramvají deset minut, auta v koloně si ve čtvrtek ráno musela počkat až dvacet minut. A odpoledne to nebylo o nic lepší. Za čtvrt hodiny popojíždění po půlmetrových vzdálenostech mohli být řidiči vděční.
„Po Praze jezdím radši hromadnou dopravou, je to mnohem rychlejší,“ říká Helena Dvořáková z Holešovic. Diví se řidičům, kteří vyjedou do ulic přesto, že vědí, že je čeká postávání v kolonách.
Sedmička vyrazila napříč městem i v páteční ranní a odpolední špičce. Mezi osmou a devátou hodinou ráno stáli řidiči převážně jen na Radlické ulici ve směru do centra a mírně ucpaná byla Jižní spojka.
Cesta z nábřeží kapitána Jaroše na Zličín trvá autem, s drobnými zdrženími a krátkými místními kolonami, čtyřicet minut. Metrem o deset minut méně. Pro řidiče Marka Horsta z Proseka je tak malý rozdíl zanedbatelný a nestojí za to, aby jel hromadnou dopravou. „Přiznávám, jsem zhýčkaný. Autem si mohu zajet i mimo zastávky autobusu a navíc si zaparkuji před domem,“ říká Horst.
Odpoledne už auta stojí v kolonách
U některých řidičů zhýčkanost, u jiných nutnost. Nicméně ti, kteří v pátek odpoledne jeli autem po Praze, uvízli v zácpách. A to i přesto, že někteří odjeli na dovolenou či víkend už ve čtvrtek.
V kolonách tak tvrdla i Sedmička. Hlávkův most je kolem čtvrté hodiny odpoledne zasekaný a auta se pomalu vlečou vstříc Holešovicím. Argentinská ulice vypadá ve směru do centra volněji, zato před Letenským tunelem stojí kolona aut. Tunelem se plazí na Letnou a poté na Klárov. Pak Sedmička uvízne ve čtvrthodinové zácpě na nábřeží v úseku od filozofické fakulty k Tančícímu domu. Tramvaji to trvá pět minut.