V Ostravě běží celoevropský test, auta budou sama volat o pomoc

Centrum IZS v Ostravě

Centrum IZS v Ostravě Zdroj: IZS Ostrava

Rozsáhlý evropský test systému eCall, který dokáže včas přivolat pomoc k havarovanému vozidlu a zvýšit tak šance na záchranu lidí i majetku, se poprvé rozběhl v České republice. Do pátku 13. listopadu se odborníci na informatiku, zástupci automobilek a záchranáři pokusí v Dolní oblasti Vítkovice v Ostravě, na akci s názvem eCall Testfest, ověřit, jak budou umět auta kdekoli v EU sama zavolat po nehodě na tísňovou linku 112.

„Test má celoevropský význam, protože v roce 2018 budou muset být všechny vozy v Evropské unii vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky,“ říká Rostislav Hlosta za pořadatelský tým.

Cílem testu je ověřit funkčnost vyvinutých systémů, které mají ročně zachránit tisíce lidských životů, a současně informovat o eCall veřejnost.

Do testu v Ostravě se zatím zapojilo zhruba 80 účastníků - výrobci vozidel, vozidlových jednotek a center tísňového volání, zástupci záchranných složek, hasičů a další.

Celoevropský test organizuje profesní organizace pro inteligentní dopravní systémy v Evropě a Evropský institut pro telekomunikační normy. Pořadatelství připadlo společnostem Vítkovice IT Solutions a Vodafone.

Podporu poskytují Evropská komise, ministerstvo dopravy a Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Poprvé se test pall konal v Nuneatonu ve Velké Británii, poté v Essenu v Německu a potřetí ve Vigo ve Španělsku.

Ročně se má díky této novince v EU zachránit na 2500 životů. Dřívější zprávy pak udávají, že na území České republiky by měl systém eCall zachránit zhruba sedmdesát lidí.

Jak funguje systém eCall

Systém eCallSystém eCallZdroj: eCall

Jan Šindelář: eCall na houby