Vědci našli gen způsobující šedivění vlasů

Vědci našli gen způsobující šedivění vlasů Zdroj: profimedia

Výzkumníci z University College London přinesli naději pro řadu lidí, na jejichž vzhledu se podepisuje stres a stáří: odhalili gen zodpovědný za šedivění vlasů a tvrdí, že jej v brzké době budou schopni dokonce i „vypnout“. Šedivění vlasů je způsobeno úbytkem a postupným vyčerpáním melaninu – hnědého až černého pigmentu barvícího vlasy, kůži či oči.

Lékaři nyní poprvé v lidské DNA identifikovali genový pár zvaný IRF4. Ten byl již dříve spojen s podílem na šedivění srsti u zvěře a ovlivňováním tvorby melaninu. „Kromě toho jsme identifikovali i další řadu genů zodpovědných za tvar či hustotu vlasů,“ uvedl člen výzkumného týmu Kaustubh Adhikari pro web listu Telegraph

Vědci analyzovali vlasové vzorky více než 6600 lidí různého rasového původu, aby bylo podchyceno maximum činitelů a možných variací. Výsledek však byl jednoznačný: lidská DNA obsahuje IRF4, jehož aktivita se v průběhu života mění. „Tento objev by nám mohl pomoci pochopit i další aspekty spojené s iniciací biologických změn v těle vlivem stárnutí,“ uvedl vedoucí studie Andres Ruiz-Linares.

Podle něj by v budoucnu mělo být možné pomocí speciálních přípravků regulovat projevy tohoto genu, a tím tak de facto i měnit barvu vlasů: z brunetek dělat blondýnky a šedivějící pány uchránit od pokusů o dobarvování vlasů. Totéž by ale mohlo platit i pro změnu barvy očí.

Lékaři identifikovali i řadu dalších genů. Například EDAR u mužů ovlivňuje schopnost vypěstovat si mohutný vous, FOXL2 zase určuje hustotu obočí. Specifická variace PAX3 prý způsobuje vznik takzvaného srostlého obočí, zatímco PRSS53 ovlivňuje kudrnatost ochlupení jedince. Objev v konečném důsledku také ovlivní forenzní vědy. Policie bude díky tomu schopna podle nálezu DNA na místě činu určit vizuál pachatele.