Vlak se rozjížděl, muž z něj visel za nohu
Je to spor, ve kterém mluví každý jinou řečí. České dráhy a jejich klienti, potažmo zastupitelé v Nové Vsi u Českých Budějovic. Půl roku trvající dohady skončily málem tragédií. Modernizované nádraží má totiž nově dvě koleje, ale dopředu nikdo z cestujících ve vlaku neví, na které zastaví.
„Byl jsem vždycky zvyklý vystupovat po příjezdu z Budějovic na pravé straně,“ vypráví osmasedmdesátiletý Jiří Beneda, který 29. července málem přišel o život.
Muž cestoval na nové nádraží poprvé. Na to, že vlak zastavuje na opačné straně, jej průvodčí, kterého se ptal, neupozornil. Když slézal s taškou mimo nástupiště a nedosáhl na zem, uklouzl a levá noha se mu zachytila za stupátko. Pak už jen visel s hlavou na zemi, vlak se rozjížděl, a s hrůzou čekal, co bude dál.
„Strašné okamžiky. Po tváři mi tekla krev, volal jsem o pomoc, ale nikdo mě neslyšel,“ vzpomíná Beneda.
Dráhy: O ničem nevíme
Na poslední chvíli nohu vyprostil. Známí, ke kterým jel, oznámili nehodu Českým drahám. Ty druhý den vyslaly za mužem dvě pracovnice, které s ním sepsaly protokol o škodě.
Teď si společnost na incident jen stěží rozpomíná. „Žádný případ úrazu cestujícího v železniční zastávce Nová Ves nám letos nikdo neohlásil,“ tvrdila nejdřív regionální mluvčí drah Radka Pistoriusová. Po dvou dnech informaci změnila. Případ uzavřela s tím, že nehodu zavinil cestující.
Beneda opakuje: Nejde o mě, ale o další lidi. Proč nejdou dveře na nesprávné straně zablokovat, proč nemůže průvodčí oznámit stranu výstupu?
Podobné dotazy vznesl letos v lednu na České dráhy obecní úřad v Nové Vsi. „Stížnostmi obyvatel se zabývali zastupitelé. Dostali jsme písemnou odpověď, která nám nic neříká,“ posteskla si pracovnice obecního úřadu Alice Vávrová.
Písemné vyjádření Českých drah má i Sedmička. Podle něho nejdou zabezpečit dveře na kličku na jedné straně vozu a vlaky teď zastavují v Nové Vsi jen na vzdálenější koleji směrem od hlavního perónu. Nádraží řídí automat. „Zlepšilo se informování cestujících na stanici. Moderní rozhlas předem oznamuje číslo koleje, kde vlak zastaví,“ připomněla Pistoriusová. To však lidé ve vlaku neslyší.