Vodka a rum: nejoblíbenější alkohol
Češi se během posledních let vrátili ke konzumaci svých dříve oblíbených nápojů – vodce a tuzemáku. Vyplývá to z údajů Unie výrobců lihovin a tuto informaci potvrzuje i ústecká firma Granette, která je druhým největším domácím prodejcem lihovin.
„Vodka a tuzemák dnes patří k neoblíbenějším lihovinám u nás. V průběhu posledních pěti let se prodeje téměř zdvojnásobily,“ řekl Jiří Pejša, marketingový manažer ústecké likérky.
Likérka dodává na domácí trh vedle tradiční Staré myslivecké také výjimečně silnou Vodku 42, ochucené vodky Squash a stále se rozrůstající řady značkových vaječných likérů Vaječný Sen. GRANETTE nabízí i speciality (bylinný likér Klášterní tajemství) a řadu klasických lihovin KlasiK (vodky, Krásnobřezenský tuzemský, Napoleon). Dodává také další lihoviny, jako jsou Grande pálenky, řadu pravých rumů Caribbean, smetanové likéry Malbay´s a řadu oblíbených fernetů.
Raketový vzestup nastartovala vodka v poslední době, prodej začal narůstat už v roce 2005. Za posledních posledních pět let se téměř zdvojnásobily. Granette například loni prodal tři a půlkrát více vodky než před šesti lety.
Tabulka vývoje spotřeby vodek a tuzemáku:
Rok - Tuzemák (hektolitrů) - Vodka (hektolitrů)
r.2004 - 74 812 - 61 991
r.2005 - 99 603 - 78 069
r.2006 - 121 242 - 106 192
r.2007 - 130 948 - 113 404
r.2008 - 141 951 - 121 376
Index 08/04 - 189,7% - 195,8%
Zdroj: Unie výrobců lihovin