Výhled od Bílých Karpat až k Buchlovu

Padesát kilometrů dlouhá stezka spojuje rozhledny, minerální prameny či vodní nádrže.

Jako opožděný dárek k Vánocům mají nyní lidé šest dalších možností k výhledu na slováckou krajinu. Nové dřevěné rozhledny ze smrkové kulatiny stojí v oblasti Východního Slovácka, u obcí Vlčnov, Nivnice, Suchá Loz, Bystřice pod Lopeníkem, Korytná a Bánov.

Vyhlídkové plošiny jsou přístupné i v zimě a návštěvník na každou z nich vystoupá do výšky deset metrů. Jednotlivá vyhlídková místa spojuje padesát kilometrů dlouhá turistická trasa.

Kolem rozhleden vzniklo také osmnáct odpočinkových míst propojených do menších turistických okruhů, které provedou turisty předhůřím Bílých Karpat. „Pro návštěvníky využívající GPS souřadnice jsme nainstalovali herní systém geocaching, kde se dozvědí i spoustu informací o Východním Slovácku,“ zmiňuje předseda svazku obcí Východní Slovácko Vladimír Janča.

Turisté, kteří vyrazí na cestu z Bystřice pod Lopeníkem, mohou směřovat například na Suchou Loz. „Hlavní okruh je vyznačený směrovkami. Pokračuje přes les Kopce ke kapličkám. Okruh pokračuje kolem kaple Svatého Josefa a skrz vesnici,“ popisuje trasu starosta Bystřice pod Lopeníkem Viktor Machala.

Pokud turista zvolí odbočku k Ordějovu, může se vydat kolem vodní nádrže přímo do Suché Loze a přitom obdivovat přírodu podhůří Bílých Karpat. Pokud se bude držet hlavní cesty, pak kolem zvonice přijde na rozcestí V Chalupách. Hlavní cesta odtud pokračuje Mikšovych uličkou a dále po silnici na Lopeník a na kopci nad Lopeníkem se stočí na západ směrem k soucholožské rozhledně.

Po cestě silnicí na Lopeník je možné odběhnout od cesty k vyhlídce U Cigáňa a obdivovat rozhled nad Bystřicí nebo se vydat po lesních cestách a osvěžit se vodou z bystřických studánek. Vedlejší okruh od rozcestí V Chalupách vede k bystřické rozhledně. Zacházka k bystřické rozhledně se ale určitě vyplatí, protože cesta vede po cyklostezce, kolem rozhledny Pod Vojanskú a motorestu Rasová až k odpočinkovému bodu Pod Trojákem. Z vyhlídky Pod Trojákem je při pěkném počasí vidět téměř na polovinu Moravy. Zhruba jedenáct kilometrů má okruh kolem obce Suchá Loz. Začíná u minerální vody Slatina. Trasa pokračuje po polní cestě, asi po pěti stech metrech vede dále doprava. Nedaleko trasy se nachází Morový lesík s kaplí svatého Petra a Pavla. „Kdysi tady býval hřbitov, kde pochovávali lidi z obce při morové ráně kolem roku 1866,“ vysvětluje starosta Suché Lozi Václav Bujáček. Dále trasa vede kolem vodní nádrže Losy. Bánovská rozhledna stojí na kopci zvaném Králov. „Na jihu nabízí pohled na překrásné panoráma Bílých Karpat, Javořinu, Velký Lopeník, Lopenické sedlo. Na severu leží město Uherský Brod a při dobré viditelnosti je možné na horizontu vidět Chřiby s hradem Buchlovem,“ poznamenává starosta Bánova Zbyněk Král.