Zábavné Vejce Petra Kolečka se do NoD moc nehodí

Hra byla původně určená na komorní scénu (zkušebnu) Divadla na Vinohradech, kde ji měl režírovat Dan Špinar. Po neshodách autorského týmu Kolečko/ Špinar s vedením DnV se však projekt nerealizoval.
Textu se chopil nejbližší Kolečkův spolupracovník, režisér Tomáš Svoboda, a inscenoval jej – trochu překvapivě – v experimentálním prostoru NoD, jindy určeném spíše nezavedeným divadelním formám a žánrům. Inscenace i text totiž žádným velkým experimentem nejsou. Je to dobře napsaná a skvěle zahraná současná komedie ve scénicky dobře zvoleném otevřeném prostoru s čtyřmi opulentními kedlubnami uprostřed. Ondřej Pavelka v roli intelektuálního „naháče“ Jana se producíruje představením s nadhledem a suverenitou mistra. Jana Stryková jako Karlova manželka Pavlína dokáže i v miniaturních situacích objevit ostré herecké hrany. Jan Vlas, který do Prahy přišel z Divadla Petra Bezruče Ostrava, jako americký prezident Nick s neurotickou americko-českou dikcí a společenskou „mimózností“ připomíná kreace mimořádných komiků typu Mr. Beana či Petera Sellerse.
Všichni tři vytvářejí excelentní figurky plné neuróz, nadnesených postojů, jízlivé ironie, provokativních jednání a hořkých podtónů. Z představení se tak stává jedinečný divácký zážitek z chytrého, vtipného, kreativního hereckého divadla.
Snad jen Petr Pěknic v hlavní roli vědce Karla oproti nim trochu zaostává. Jeho figura je příliš nevýrazná, zbytečně pasivní. Nechává se unášet sledem událostí, místo aby dané situace a dialogy více rozvíjel, třeba jen gesticky obohacoval či někam vychyloval, což je základním předpokladem žánru ztřeštěné komedie. Kolečkovy texty mají však v sobě zakódovány i temné existenciální prvky. Ty však v této inscenaci režisér Svoboda potlačuje. Vše je především karikatura a hra.
Závěrečné vyznění textu i inscenace je pro diváky trochu zklamáním. Místo aby drsné, hořké tóny autor i režisér zdůraznili a oblouk kritického náhledu na dnešní svět potvrdili, zbavují se vší odpovědnosti a vlastního postoje tím, že příběh uzavírají do pouhého šklebu, omylu a snu. Karel nevynalezl lék proti rakovině, ale jen hnojivo na kedlubny. Jako by se současná generace bála jasného postoje a odpovědnosti.
To však nic nemění na tom, že Vejce je vynikající komedie. Do vinohradské zkušebny, do Rubínu, do Divadla Petra Bezruče, do Divadla Palace, do West Endu, na Broadway. Do kin a televizí. V NoD by se však měli orientovat na ambicióznější, experimentálnější repertoár.
Petr Kolečko: Vejce
Teatro Roxy/NoD Praha
Česká premiéra: 29. října
Hodnocení: 60 %
Autor je redaktorem Divadelních novin