Zásilkovna.cz expanduje, otevře pobočky v Maďarsku a Rumunsku

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Anna Vackova, E15

Síť výdejních míst internetových obchodů Zásilkovna.cz odstartovala expanzi do střední Evropy. Do zahraničí společnost dodává balíky již v současnosti. Je to však poprvé, co v cizině otvírá také kamenné prodejny.

V těsném závěsu po rozšíření byznysu do Polska aktuálně firma otvírá pobočku také v Maďarsku. Po prvním v Budapešti mají následovat desítky dalších výdejních míst po celé zemi. Ve druhé polovině letošního roku firma navíc plánuje rozšířit záběr ještě o Rumunsko a Slovinsko.

„Hlavním cílem rozšíření Zásilkovny do zahraničí je exportovat české eshopy. Pomoci jim s expanzí do zahraničí,“ řekla zakladatelka firmy Simona Kijonková. V Maďarsku tak Zásilkovna českým e-shopům mimo jiné pomůže s překladem webových stránek, zákaznickým servisem či přepravou ze skladu v Česku až na adresu maďarského zákazníka. Internetový obchod navíc díky komplexnímu outsourcingu nemusí zakládat v cizí zemi novou firmu či organizační složku.

Je možné, že Zásilkovna se v cizině spojí ještě s dalším hráčem. „V rámci zahraniční expanze hledáme v některých zemích strategického partnera. Je to pro nás poměrně riziková investice,“ dodala Kijonková. Zásilkovna si konkuruje nejen s obdobnou službou Uloženka, ale i s velkými logistickými společnostmi typu DPD. Na trhu působí od roku 2010, což je rovněž případ konkurenční Uloženky.

Zásilkovna.cz zaměstnává kolem stovky pracovníků. Většina ze tří stovek poboček Zásilkovny funguje jako franšízy. Z čistě českých e-shopů vsadil na zahraniční expanzi například Parfums.cz, největší on-line prodejce parfémů v Česku. Čile v cizině obchodují rovněž sesterské firmy e-shopu Mall.cz nebo lídra v hromadném nakupování Slevomat.cz.

Simona Kijonková: E-shopy patří do obchodních center

Zakladatelka firmy Zásilkovna.cz Simona KijonkováZakladatelka firmy Zásilkovna.cz Simona Kijonková|Archiv E15

Kolem raketově rostoucího internetového obchodování vyrostlo mnoho dalších firem, které těží z rozkvětu oboru. Mezi ně patří také samostatné sítě výdejních míst. K největším patří Zásilkovna.cz. V současnosti obsluhuje více než šest tisíc e-shopů, uvádí její zakladatelka Simona Kijonková.

E15: V čem spočívá vaše obchodní strategie?

Zásilkovna vznikla především pro potřeby internetových obchodů a byla první, kdo začal v roce 2010 budovat fenomén osobních odběrů formou franšízingu. Nikdy jsme se nechtěli omezovat jen na velká města. Našim cílem bylo od začátku mít co nejširší síť výdejních míst, ideálně se službou schopnou postavit se České poště.

Jsem označována za vizionářku, když tvrdím, že internetové obchody patří do nákupních center a že tam časem budou

E15: Budete posouvat obchodní síť ještě někam dál?

Jsem označována za vizionářku, když tvrdím, že internetové obchody patří do nákupních center a že tam časem budou. Je to jedním z cílů Zásilkovny. Ze strany obchodních center i e-shopů k této odvážné myšlence zatím panuje nedůvěra. Věřím však, že postupem času on-line a off-line obchodování úplně splyne.

E15: Bude se expanze týkat i nových služeb?

Chceme do všech poboček zavést platební terminály. Navíc se plánujeme zapojit do vydávání známých věrnostních karet, jejichž značku ale zatím nemohu odkrýt, protože jednání ještě úplně uzavřené není.

E15: E-shopy zápasí s nízkou ziskovostí. Přenáší se to i na výdejní místa?

Logistika je obor s velmi malými maržemi. Navíc my jsme v rámci odvětví mikrooborem zaměřeným na osobní odběry. Ziskovost se snažíme vylepšit prostřednictvím franšízového fungování poboček. Samostatnou kapitolou je projekt prodejního outsourcingu, který s sebou nese vyšší vstupní náklady. Zde máme návratnost kapitálu vynaloženého na vybudování jedné prodejny spočítanou na rok a půl až dva roky. Současně nám však dělá radost, že rok od roku překračujeme stanovené cíle.

E15: Zásilkovna se asi stává žádanou nevěstou. Prodáte ji?

Do roku 2014 Zásilkovna nebyla na prodej. Pro letošní a další roky konkrétní odpověď nemám. Obecně se partnerovi nebráníme, ale ani jej aktivně nevyhledáváme. Se silným partnerem si dokážu představit rychlejší akceleraci i spuštění nových zajímavých projektů. Říká se, že vše je na prodej. Je to jen otázka ceny.

Český trh s doručováním jídla se rozjel později než v cizině, je však dravější