Zimní pneu jsou bezpečnější. I v Polabí

Redaktor Sedmičky společně s policií číhal na nezodpovědné řidiče.

Policejní akce na výpadovce z Poděbrad na Hradec Králové trvá necelou hodinu. V síti nakonec uvízl jediný hříšník. Šedomodrý citroën. Mladík rychle vyskočí od volantu a provinile, byť ne příliš přesvědčivě, volá: „Já vím, mám sjeté gumy, zrovna jedu do servisu.“

Na jeho předních pneumatikách ukazuje policista Miroslav Beneš několik mezníků v drážce, které musí být nižší než vzorek. „Je-li mezník stejně vysoký, je pneu sjetá,“ říká Beneš a vyhodnocuje přestupek na škále do dvou tisíc korun ještě vstřícnou pětistovkou.

„Řidiči jsou teď už mnohem zodpovědnější, pokud jde o pneumatiky. Ten mladík byl docela výjimka,“ tvrdí Beneš a dokládá to zastavením fiatu.

„Přezouváme pravidelně. Jsme sice důchodci, ale nejsme sebevrazi. Manžel si to vždycky pohlídá,“ říká Růžena Ortová.

Zimní pneumatiky jsou zatím povinné jen na vybraných úsecích. Tím také správně argumentuje řidič fabie. „Jezdím převážně jen v Polabí, sníh je tady nejvýš týden, tak proč bych přezouval,“ vysvětluje postoj řady řidičů David Krátký.

Vedoucí pneuservisu Aleš Mikeš se chytá za hlavu. „Nesmysl! Zimní pneu přece nedáváme kvůli sněhu. Letní mají jiné složení a při teplotách kolem sedmi stupňů Celsia tvrdnou a snižují šanci bezpečně zabrzdit,“ říká Mikeš.

7 DOPRUČENÍ

1. Od 1. listopadu do 31. března musí mít auta povinně zimní pneumatiky na všech úsecích označených značkou „zimní výbava“.

2. Vozidla do 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu čtyř milimetrů na všech kolech.

3. Nižší hloubka dezénu zimních pneumatik než čtyři milimetry snižuje stabilitu auta a prodlužuje brzdnou dráhu.

4. Vlastnosti letních pneumatik jsou výrazně horší už od sedmi stupňů Celsia. Hůř přilínají k povrchu vozovky a víc kloužou.

5. Brzdná dráha na sněhu je u zimních pneumatik zhruba o osm metrů kratší než u letních, na ledu je až o jedenáct metrů kratší.

6. Zákon umožňuje mít na přední a zadní nápravě letní i zimní pneumatiky, ale stabilita auta je horší.
7. Přezutí a vyvážení (i na počkání) jedné pneumatiky běžného typu stojí v Polabí od 100 korun do 150 korun.