Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Sexappeal Applu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Reuters

Takový start do nového roku ještě akcionáři Applu nezažili. Jen od silvestra jsou sedm procent v minusu, a to bylo během prvních pár dnů letoška dokonce ještě hůře. Tentokrát je na vině zámožnější čínský spotřebitel, který nad iPhony údajně ohrnuje nos.

Komu ale naskakuje graf akcií firmy denně na mobilu, má po uplynulých čtyřech měsících chronického propadu jasno: Apple prostě přišel o svůj někdejší neprůstřelný sexappeal. O ten spotřebitelský i o ten investorský.

Na problém bylo zadělánu už během loňského října. Tehdy investoři s obdivem tleskali bilionové tržní hodnotě firmy a makléři čekali poplatkové žně od zástupů nových investorů. Ale jablečný rychlík vykolejil. Investoři od počátku loňského října přišli na akciích Applu o 37 procent. Těžko říci, zda za pádem jablka z piedestalu stojí čínský nezájem, anebo prostě fakt, že iPhone, který tvoří páteř byznysu firmy, přišel o svou identitu.

Více než dekádu šlapající dvoustupňový trh s mobily fungující v módu „iPhone a ti druzí“ je ten tam. Starší a stále prodávané modely iPhonu nabízené za hubičku kontrastují s asijskými nováčky, kteří takřka přes noc začali své stroje nálepkovat ještě donedávna nepředstavitelně vysokými cenovkami. A sociální náskok díky jablku v ruce je pryč.

E15