Je to rok, co před bruselským palácem Berlaymont přibrzdilo černé Audi 8 s dieselovým pohonem. Vystoupil z něj Herbert Diess, čerstvý šéf koncernu Volkswagen. Tvářil se sebevědomě. „Udělali jsme chybu, škody napravíme,“ pravil a odebral se k eurokomisařce pro průmysl Elzbietě Bienkowské.
Po roce je situace jiná. Diess je s Bruselem v kontaktu pořád, po boku Polky však stojí Češka Věra Jourová zodpovědná za spravedlnost a ochranu spotřebitele. A Volkswagen má problém. Obě ženy totiž požadují více, než je německému podniku milé. Nejen nápravu škod, ale i záruku, že VW opět získá důvěru zákazníků.
Jde o víc než o aktualizaci softwaru – jde o miliardové výrobní investice a podobně vysoké náklady na odškodění v Evropě. Komise už má v rukách plán oprav švindlujících aut. Jourová ho vítá, ale zdráhavě: „Je to začátek, nejsme na konci cesty.“ Její slova jsou varováním, že komise na náhradách újmy trvá. Pro VW to může snadno znamenat boj o holé přežití.