Zápisník Zdeňka Pečeného: Fondy pro všechny

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY-SA 2.0: Aero Icarus via Flickr

Nejlépe se prodává to, čemu se daří. Češi si nechtějí kupovat růstový potenciál, dávají přednost minulému úspěchu. Své o tom vědí prodejci podílových fondů. Zoufalým šetřílkům již došla trpělivost se spořicími účty, které jim v nejlepším nesou jednoprocentní úrok. Co naplat, že i to je přeplácení současné ceny peněz na trhu, kdy centrální banka drží úrokové sazby na nule, a ještě k tomu udržuje slabou korunu.

Pak člověk snadno kývne na nabídku prodejce, který vytáhne grafy dokazující zhodnocení o pět až deset procent ročně za několik posledních let. Vypadá to lákavě, ale rozhodně to není záruka, že se tak bude dařit i v dalších letech.
Naopak. Předejít zklamání českých „investorů“ by stačilo málo: přečíst si upozornění každé investiční společnosti, že výnosy minulé nezaručují ty budoucí.

Na český trh přicházejí firmy, jež chtějí rozvážet potraviny. Jedna dokonce s výstižným názvem rohlík. cz. Je jistě chvályhodné, že český trh sníží náskok vyspělého světa na zhruba pět až deset let. Tuzemský trh on-line prodeje potravin roste prý o desítky procent.

Takže loni se asi prodalo pět rohlíků a letos už sedm. Nejprodávanějším sortimentem je pak nepřekvapivě alkohol.
ODS pokračuje v sebezničení. Dalším jejím „zajímavým“ počinem je snaha o snížení dvou sazeb DPH na čtrnáct a dvacet procent. Ještě před pár lety byla nejsilnější stranou ve vládě a prosadila zvýšení DPH z těchto hodnot na patnáct a 21 procent.
Jisté je jen to, že ODS znovu v roli nejsilnější vládní strany rozhodně nebude.