Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Prodejce lístků oslnil burziány

Eventbrite

Eventbrite Zdroj: profimedia.cz

Není byznys nad showbyznys, zní americké úsloví. A pokud se ještě k tomu přidají technologie, je o burzovní úspěch postaráno. Aspoň v provedení společnosti Eventbrite, internetového prodejce lístků na koncerty, hudební festivaly a sportovní události. Minulý rok bylo přes její platformu prodáno přes 203 milionů lístků.

Akcie společnosti, které vstoupily minulý týden na newyorskou burzu, totiž zažily fenomenální debut. Během čtvrtečního obchodování vyletěly z upisovací ceny 23 dolarů na 36,5 dolaru, což představuje nárůst o téměř šedesát procent. Jde o jeden z nejúspěšnějších vstupů na burzu v posledních měsících. V době, kdy se primárním úpisům na burze příliš nedaří, jde o dvojnásobně ceněný úspěch.

Navíc vzhledem k tomu, že zájem investorů si získala firma, které sice rostou tržby, ale prodělává peníze. Loni dosáhla ztráta společnosti přibližně dvou dolarů na akcii. Na druhou stranu ale společnost má pozitivní cash-flow neboli „nepálí“ peníze.

Primární emise Eventbrite je další v řadě burzovních debutů technologických firem v letošním roce, mezi něž patří Spotify, Dropbox, DocuSign nebo například Zuora. Patří ovšem zatím k těm úspěšnějším. Se svými technologickými souputníky má společnou ještě jednu věc, a to duální strukturu akcií, která zaručuje původním akcionářům kontrolu nad firmou. Podobně to má například Snap, což je mateřská firma sociální sítě Snapchat. Ta od vstupu na burzu nezažívá zrovna nejlepší časy.

Pokud se bude chtít Eventbrite vyhnout podobnému osudu, bude muset přesvědčit akcionáře zlepšenou ziskovostí, což by mohlo hodnotu akcií povzbudit. V opačném případě se totiž investorům nevyplatí držet akcie firmy, kterou nemůže konkurence nepřátelsky převzít.