Analýza: ŘSD nebude akciovka, ale státní podnik

ílustrační foto

ílustrační foto Zdroj: RSD

Transformace právní formy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ano, ovšem nikoliv na akciovou společnost. Nynější příspěvková organizace ministerstva dopravy by se měla změnit už příští rok na státní podnik. Takový je podle informací deníku E15 výsledek ministerských analýz, které podle stejného zdroje hodlá úřad respektovat. Ministr Pavel Dobeš (VV) tyto závěry analýzy potvrdil s tím, že chce celý proces přeměny zahájit už v letošním roce.

Na první pohled nečekaná změna plánů má z hlediska rezortu svou logiku. Legislativní cesta k založení akciové společnosti je dlouhá a výsledek nejistý. Pokud by si ministerstvo dopravy chtělo zachovat nad akciovou společností kontrolu, muselo by přijít se samostatným zákonem, podobným, jaký mají České dráhy. Jinak by ŘSD jako akciovka automaticky spadlo do správy ministerstva financí. To se stalo po přeměně Letišti Praha.

Druhou takovou chybu nechtějí na dopravě udělat. Mluví o hrozbě „narušení integrity sektoru doprava“. „Ale poslanci, jak známo, překypují tvořivostí, a nakonec samostatný zákon o vzniku akciové společnosti ŘSD nemusejí schválit vůbec,“ uvedl zdroj. Pro vznik státního podniku naopak stačí jen souhlas vlády, ministerstvo dopravy se navíc nemusí obávat o svůj vliv.

Jako státní podnik bude mít ŘSD podobné podnikatelské možnosti jako státní akciovka. A o to jde především. „Důležité je, že takový podnik bude moci využít mimorozpočtové finance,“ poukazuje ministr Dobeš na rozsáhlé jmění, které podniku umožní půjčky na trzích. Hodnota majetku, který ŘSD spravuje, se odhaduje na 400 miliard korun. „Díváme se na to, jak bychom (s ním) mohli do budoucna podnikat. V úvahu připadají třeba služby na dálničních odpočívkách,“ upřesnil pro deník E15 šéf ŘSD René Poruba.

Transformace má umožnit i lepší odměňování lidí. Kvůli nízkým tabulkovým platům se státní organizace dlouhodobě potýká s odlivem odborníků a na stavbách pak vůči firmám tahá za kratší konec. Státní podnik bude také moci vydávat vlastní dluhopisy. Za tím účelem se na něj převedou příjmy z mýtného a dálničních známek. Dnes tyto peníze končí ve Státním fondu dopravní infrastruktury.

Podle Poruby se na plánech přeměny intenzivně pracuje. „Není to ale jen o právní restrukturalizaci. Pokud si někdo myslí, že se přes noc vyřeší všechny problémy, tak je na hlubokém omylu. Je to i o faktické restrukturalizaci fungování,“ řekl.