Jan Šindelář: Amerika v Česku

Lokomotiva Českých drah

Lokomotiva Českých drah Zdroj: CTK

České dráhy prohrály arbitráž se Škodou Transportation, což v minulých dnech vyvolalo velké vášně. Selský rozum hovoří jasně: výrobce nedodal zboží včas a navíc pumpnul nejlepšího zákazníka o stamiliony korun. Dovolila by si to Škodovka vůči soukromému, popřípadě zahraničnímu odběrateli? Těžko. Tolik selský rozum.

Věc má ale druhou stranu mince, kterou jsou čtyři závažné chyby drah. Kvůli nim má dnes podnik nejdražší lokomotivy na světě. Zaprvé ČD nikdy neměly nakupovat virtuální lokomotivy, zadruhé nikdy neměly podepsat rozhodčí doložku, zatřetí neměly zadržet jednu z plateb a začtvrté měly lépe zvážit dohodu tváří v tvář silnému protivníkovi.

je totiž věc nepředvídatelná a podobně jako u amerických soudů často nezáleží na tom, jak a čím argumentujete, ale kdo sedí v porotě. Ta dala za pravdu náhledu plzeňské strojírny a spiklenecké teorie na tom nic nezmění.

To ovšem neznamená, že Škodovka totálně zvítězila. Naopak, výsledek je pro ni obří negativní reklamou. Podrobně se rozebírají nejen lokomotivy, ale i řada dalších zakázek, a od ministra dopravy Ťoka všichni vědí, že tu máme „tunelování v přímém přenosu“. Místo popotahování ministra po soudech za názor by ale měl vítězný výrobce nyní mlčet a v tichosti pomoci drahám dostat konečně lokomotivy do Německa. Zápach po tříleté arbitráži se tu bude vznášet ještě dlouho.

Čtěte také další zápisníky redaktorů E15: