Jaroslav Bukovský: Exkauza Volkswagen

Znak Volkswagenu na známé tepelné elektrárně ve Wolfsburgu

Znak Volkswagenu na známé tepelné elektrárně ve Wolfsburgu Zdroj: High Contrast, Wikimedia Commons (CC BY 3.0 DE)

Každý chvilku tahá pilku aneb k Toyotě se od Volkswagenu přestěhoval putovní pohár největší světové automobilky. Stalo se tak necelých šest let poté, co se japonský karmejkr zapsal na seznam největších automobilových průšvihů historie. Zatímco současná německá kauza pobuřuje kromě několika zastánců dobrých mravů především evropskou environmentální kavárnu, problém japonských aut měl hmatatelnou podstatu – pořádně rozjetou Toyotu totiž občas nedokázaly zkrotit brzdy.

Akcie japonské automobilky tehdy propadly o čtvrtinu a na vlas stejnou story letos napsali burziáni Volkswagenu. Příběh Toyoty skončil po letech happy endem, možná i díky milosrdné zapomnětlivosti klientů. Už rok po aféře byly její akcie o čtvrtinu dražší, a sázka na outsidera se tak beze zbytku vyplatila. Pohledem aplikované historie tak pánům z Wolfsburgu stačí jen pár let sekat latinu.

Nesnáze Volkswagenu stačily mezitím zacvičit s Wolfsburgem kojeným děckem, českou ekonomikou. Jak jinak totiž vysvětlit skutečnost, že nálada domácích průmyslníků se v říjnu podstatně zhoršila, a to tváří v tvář masám spotřebitelských hippies pořádajících víkendové spanilé jízdy do českých supermarketů a nakupujících vše, co jim jejich „levné“ půjčky ještě mohou povolit.

Čeští továrníci se ale možná jen příliš drží při zdi. Jak totiž potvrzují byznysmeni od našeho západního souseda, nic nezůstane tak žhavé, jak to z pece vypadne. Říjnový náladoměr německých manažerů ve společnostech spjatých s automobilovým průmyslem totiž vykreslil dieselgate jako cosi na úrovni májové přepršky, která zdrží jarní rozpuk jen o jediné odpoledne. Přinejmenším z makropohledu tak wolfsburské lapálie možná už patří do ekonomické historie.