Jaroslav Bukovský: Exkauza Volkswagen

Akcie japonské automobilky tehdy propadly o čtvrtinu a na vlas stejnou story letos napsali burziáni Volkswagenu. Příběh Toyoty skončil po letech happy endem, možná i díky milosrdné zapomnětlivosti klientů. Už rok po aféře byly její akcie o čtvrtinu dražší, a sázka na outsidera se tak beze zbytku vyplatila. Pohledem aplikované historie tak pánům z Wolfsburgu stačí jen pár let sekat latinu.
Nesnáze Volkswagenu stačily mezitím zacvičit s Wolfsburgem kojeným děckem, českou ekonomikou. Jak jinak totiž vysvětlit skutečnost, že nálada domácích průmyslníků se v říjnu podstatně zhoršila, a to tváří v tvář masám spotřebitelských hippies pořádajících víkendové spanilé jízdy do českých supermarketů a nakupujících vše, co jim jejich „levné“ půjčky ještě mohou povolit.
Čeští továrníci se ale možná jen příliš drží při zdi. Jak totiž potvrzují byznysmeni od našeho západního souseda, nic nezůstane tak žhavé, jak to z pece vypadne. Říjnový náladoměr německých manažerů ve společnostech spjatých s automobilovým průmyslem totiž vykreslil dieselgate jako cosi na úrovni májové přepršky, která zdrží jarní rozpuk jen o jediné odpoledne. Přinejmenším z makropohledu tak wolfsburské lapálie možná už patří do ekonomické historie.