Komentář Roberta Maleckého: Do plavek!

Premiér Andrej Babiš

Premiér Andrej Babiš Zdroj: ČTK/Kamaryt Michal

Premiér Andrej Babiš
Premiér Andrej Babiš (ANO)
3
Fotogalerie

Čau lidi, jste tlustí. Premiér Andrej Babiš ve svém pravidelném nedělním hlášení nejprve oznámil nepříjemné zprávy, pak se odebral do světa lifestylu. Lockdown prý bude pokračovat až do skončení Velikonoc a až pak se vláda rozhodne, co s tím dál. Prý to musíme vydržet. Načež Babiš spoluobčany vyzval, aby zhubli.

K trvání lockdownu patří otázka, jaké Velikonoce má premiér na mysli. Zda nahánění s pomlázkou, tedy rovinu pohanskou, která končí polednem na Pondělí velikonoční. Nebo zda náhodou nemá na mysli Velikonoce liturgické, které trvají do slavnosti Seslání Ducha Svatého, tedy padesátého dne po Velikonocích. Letos bychom v tom byli plus minus do prázdnin.

Vzkaz premiéra je možné číst v mnoha kontextech. Aktuálně epidemiologickém, byznysovém nebo marketingovém. Začněme byznysem.

U Andreje Babiše jsme už tak trochu přivykli posuzovat jakoukoli jeho aktivitu pohledem možného střetu zájmů. A ani tentokrát jsme se nemýlili. Když mluví o obezitě, stačí si do vyhledávače zadat klíčová slova „Babiš“ a „obezita“, aby nám vyjela zpráva o nákupu kliniky Iscare z roku 2014. Ta se mimo jiné zabývá – nebudete tomu věřit – léčbou obezity. A patří do nejmenovaného svěřenského fondu, který samozřejmě nepatří nejmenovanému předsedovi vlády, no však už to známe.

Podstatu Babišova sdělení ovšem tvoří rovina zdravotní. Babiš to neříká proto, aby Češi zhubli do plavek, stejně letos nikam nepojedou, „hodně budeš sedět někde“. A na koupáku v Horní Dolní u párku v rohlíku jim pivní mozol může být asi jedno. „Je tady jeden rys, který je společný prakticky všem pacientům s těžkým průběhem COVID-19. Z osmdesáti procent jsou to lidé s nadváhou a obezitou. Zejména se zmnožením tuku kolem vnitřních orgánů,“ řekl Babiš. A ukázal i svoje bříško, jsme v tom všichni společně.

Bez jakékoli ironie, tento efekt je skutečně věcné nebezpečí, ví se o něm delší dobu. Výzva k celonárodní hubnoucí kampani je z dlouhodobého hlediska jistě správná, v situaci, kdy má stát všechny jiné problémy vyřešeny, proč ne. Aktuálně nás ovšem zajímají spíš přeplněné jipky a tempo očkování. I kdyby jakákoli kampaň vznikla a zabrala, její dopady na epidemii budeme přirozeně počítat v řádu let, nikoli dnů a týdnů. Nemluvě o tom, že na obezitě populace se projevují právě vládní zákazy, řada z nich je přitom hodně diskutabilních. Třeba u dětí. Babiš prostě vypustil balonek, vrtí psem.

Což nás dostává k rovině marketingové. Nedávno jsme zde popisovali premiérův boj za úřední maturity. Psali jsme: Babiš nepotřebuje prosadit svou, bohatě mu postačí, když téma maturit na deset dní ovládne veřejný prostor a nebude se mluvit o jiných, zásadnějších věcech. Třeba o tom, kolik máme proočkováno, kdo ponese odpovědnost za vládní chyby, které premiér bezelstně přiznal ve sněmovně, a podobně.“

Stalo se. Téma maturit vyčpělo, Babiš neprohrál, držel ho tak dlouho, jak to jen šlo. Jak říkají trampové, vyvařil polívku ze sekery, teď je do bramboračky potřeba přidat další ingredience. Našel obezitu; téma zdánlivě vědecké, podpořené argumenty iracionálními, přitom mu rozumí každý, kdo někdy hubl, což odhadujeme na nějakou polovinu populace. Dohromady to dává pěkný mix emocí, tolik potřebných pro jakékoli marketingové téma. Tak hurá do plavek.

Autor je spolupracovník redakce.