Komentář Vladimíra Pikory: Automobilky nezavírají britské továrny kvůli brexitu

Továrna Hondy v britském Swindonu bude uzavřena, automobilka přesune výrobu do Japonska

Továrna Hondy v britském Swindonu bude uzavřena, automobilka přesune výrobu do Japonska Zdroj: Reuters

Továrna Hondy v britském Swindonu bude uzavřena, automobilka přesune výrobu do Japonska
Továrna Hondy v britském Swindonu bude uzavřena, automobilka přesune výrobu do Japonska
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
Land Rover Discovery Sport
46 Fotogalerie
Vladimír Pikora

Zpráva, že Honda uzavře svou továrnu v britském Swindonu, otřásla automobilovým světem, načež se začaly množit názory, že je hlavním důvodem odchod Velké Británie z Evropské unie. I někteří čeští politici poslali do světa komentáře typu: „Británie je mimo EU pro Hondu nezajímavá!“ Tyto obavy doplnily zprávy, že v Británii hodlá propouštět i Nissan či Jaguar Land Rover.

Mezi mnoha lidmi z byznysu, politiky i médií zavládla panika, že to je jen začátek a že brexit vyvolá hospodářskou krizi. Jenomže jestli něco lze označit za fake news, či spíš za „fake-fámu“, pak je to právě tento případ.

Realita je totiž taková, že pokles výroby by přišel tak jako tak. S brexitem nemá nic společného. Brexit se ale náramně hodí jako hromosvod. Je přece tak „důležité“ mít problémy na koho svést.

Takže o co jde v realitě? Honda podobně jako jiné automobilky jen reaguje na pokles některých odběratelských trhů a snaží se přesunout ke klíčovým zákazníkům, kteří už dávno nejsou v Evropě, ale v USA a Číně. Přesunu výroby nahrává i fakt, že byla podepsána dohoda mezi EU a Japonskem, která sníží cla na dovoz aut z Japonska do Evropy. Japonci nejspíš omezí nebo úplně ukončí výrobu i v těch zemích, jež v Unii zůstanou. Evropský automobilový průmysl bude pod tlakem. Bez ohledu na brexit.

Už nyní totiž klesají prodeje téměř po celé EU. Klesají i v ČR. Prodej nových aut v České republice v lednu klesl o vysokých 17 procent. Chtějí běžní Češi kupovat méně aut, protože Britové hodlají opustit EU? To by snad nevymyslel ani ten největší troll. A přesto je brexit oficiálně za viníka přicházejícího hospodářského ochlazení. Původně jsme si mohli myslet, že nižší české prodeje jsou jen komplikacemi spojenými se zářijovým zavedením nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP.

Některé automobilky prostě najednou neměly co prodávat nebo nabízely motorizace, jež zákazníci nechtěli. Jenže období poklesu už je moc dlouhé. Věc začíná být složitější. A jestli v tom má některá ze stran evropsko-britského sporu trochu prsty, tak ta britská to tedy není.


Celý článek čtěte zde >>>


Více o novém Land Roveru Discovery Sport čtěte zde >>>