Komentář Vladimíra Pikory: Automobilky nezavírají britské továrny kvůli brexitu | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Komentář Vladimíra Pikory: Automobilky nezavírají britské továrny kvůli brexitu

Vladimír Pikora

Zpráva, že Honda uzavře svou továrnu v britském Swindonu, otřásla automobilovým světem, načež se začaly množit názory, že je hlavním důvodem odchod Velké Británie z Evropské unie. I někteří čeští politici poslali do světa komentáře typu: „Británie je mimo EU pro Hondu nezajímavá!“ Tyto obavy doplnily zprávy, že v Británii hodlá propouštět i Nissan či Jaguar Land Rover.

Mezi mnoha lidmi z byznysu, politiky i médií zavládla panika, že to je jen začátek a že brexit vyvolá hospodářskou krizi. Jenomže jestli něco lze označit za fake news, či spíš za „fake-fámu“, pak je to právě tento případ.

Realita je totiž taková, že pokles výroby by přišel tak jako tak. S brexitem nemá nic společného. Brexit se ale náramně hodí jako hromosvod. Je přece tak „důležité“ mít problémy na koho svést.

Takže o co jde v realitě? Honda podobně jako jiné automobilky jen reaguje na pokles některých odběratelských trhů a snaží se přesunout ke klíčovým zákazníkům, kteří už dávno nejsou v Evropě, ale v USA a Číně. Přesunu výroby nahrává i fakt, že byla podepsána dohoda mezi EU a Japonskem, která sníží cla na dovoz aut z Japonska do Evropy. Japonci nejspíš omezí nebo úplně ukončí výrobu i v těch zemích, jež v Unii zůstanou. Evropský automobilový průmysl bude pod tlakem. Bez ohledu na brexit.

Na okraji elektromobility. Autoland Česko hraje o miliardy a vlastní budoucnost

Už nyní totiž klesají prodeje téměř po celé EU. Klesají i v ČR. Prodej nových aut v České republice v lednu klesl o vysokých 17 procent. Chtějí běžní Češi kupovat méně aut, protože Britové hodlají opustit EU? To by snad nevymyslel ani ten největší troll. A přesto je brexit oficiálně za viníka přicházejícího hospodářského ochlazení. Původně jsme si mohli myslet, že nižší české prodeje jsou jen komplikacemi spojenými se zářijovým zavedením nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP.

Některé automobilky prostě najednou neměly co prodávat nebo nabízely motorizace, jež zákazníci nechtěli. Jenže období poklesu už je moc dlouhé. Věc začíná být složitější. A jestli v tom má některá ze stran evropsko-britského sporu trochu prsty, tak ta britská to tedy není.


Celý článek čtěte zde >>>


Více o novém Land Roveru Discovery Sport čtěte zde >>>


Tesla šetří. Vozy bude prodávat výhradně online
Komentář Grigorije Mesežnikova: Bude mít Slovensko prezidentku?
Ukrajina opět hledá spasitele
Česko by si vystačilo s vlastním hovězím. Kvůli tlaku na cenu se ale vyváží

Autor: Vladimír Pikora
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!