Zápisník Štěpána Brunera: Cestování za trest

Boeing 737 MAX 8 Smartwings

Boeing 737 MAX 8 Smartwings Zdroj: Smartwings

Letiště Václava Havla
Airbus A319, České aerolinie (ČSA)
3
Fotogalerie

Celkové zpoždění letů nad územím Evropské unie se loni podle aktuálních statistik téměř zdvojnásobilo. Průměrné zpoždění na jeden let činilo minutu a 44 vteřin. To je tak, když se škrtí investice do řízení letového provozu, zatímco provoz na nebi houstne. 

Připočtěte k tomu pravidelné stávky letových dispečerů nebo chronický nedostatek zaměstnanců a je jasné, že letos to nebude lepší. Evropská komise se k situaci postavila takzvaně čelem: odhlasovala si posunutí cíle pro letošní rok z dřívější půl minuty na 54 vteřin.

Jaký to dává smysl ve chvíli, kdy se situace v úvodu letošního roku zlepšila jen nepatrně? Další komplikaci pro cestující bude představovat celosvětová odstávka Boeingů 737 MAX, která se podle všeho dotkne i hlavní sezony. Tyto letouny nad Evropou odlétaly kolem 220 letů denně a jejich kapacity se aerolinkám nepodaří plně nahradit. Škrtání méně významných linek už začalo a dopadá i na české cestující. Dostat se letos v létě k moři letadlem zkrátka nebude jen tak.