České hospody mizí a noční podniky ztrácí, víc pijeme doma, říká gastronom Luboš Kastner
Podnikatelé v gastronomii se chystají na těžké časy. Krize doléhá na lidi a projevuje se i v návštěvě podniků. „Lidé si víc vybírají, kam půjdou a kde utratí své peníze, daří se proto kvalitním restauracím,“ upřesnil Luboš Kastner, který je konzultantem v oblasti gastronomie a členem představenstva Hospodářské komory ČR. Se svým týmem také ve spolupráci s pokladním systémem Dotykačka seznamuje veřejnost s daty, která odráží, jak se daří v gastronomii.
Z těch aktuálních plyne, že restauratérům souhrnné tržby za rok 2023 meziročně sice stouply o tři procenta, po započítání vlivu inflace byl ovšem pro velkou část podniků uplynulý rok ztrátový. A pesimistický je i výhled do roku 2024. „Gastronomie se nevrací do reálného růstu. Ten totiž neustále brzdí nové překážky. Zatímco rok 2023 byl rokem bojů s cenami energií a surovin, rok 2024 bude rokem boje zákazníků s vyššími cenami, zejména u nápojů v souvislosti s vyšší DPH,“ tvrdí Kastner.
Které podniky jsou u Čechů nejvíc populární? Proč mizí klasické české hospody? A proč restauratéři neradi zařazují klasická česká jídla jako je řízek nebo guláš, u kterých si Češi jednoduše spočítají cenu? Nejen tato témata jsme probrali s Lubošem Kastnerem v tomto díle e15 Castu. Moderuje Veronika Jonášová.