Češi chtějí využít poslední šanci k nákupu levného alkoholu
Od roku 2024 dojde v rámci konsolidačního balíčku ke zvýšení spotřební daně, lihoviny tak výrazně podraží. Výrobci se nyní připravují na zvýšení poptávky před koncem roku. „Očekáváme až trojnásobný nárůst prodejů,“ říká Boris Rajdl, marketingový manažer Palírny U Zeleného stromu, která je výrobcem Staré žitné myslivecké, rumu Heffron či Hanácké vodky.
Tzv. konsolidační balíček už podepsal i prezident, jeho spuštění už tedy nic nebrání. Jedním z bodů je navýšení spotřební daně na lihoviny o 10 %, jak se to projeví na trhu?
Určitě větší poptávkou po alkoholu na konci roku. V tomto období se poptávka zvyšuje každoročně, ale v letošním roce čekáme, že bude oproti loňskému roku až trojnásobná. V současnosti se nejvýznamnější prodejci již předzásobují lihovinami s letošní nižší cenou. Zájem je o vysokoprocentní alkohol, jako je vodka, rum nebo whisky. U koncových spotřebitelů se neočekává výrazná předzásoba, protože na rozdíl od prodejců si kupují pro svoji okamžitou spotřebu, maximálně s malou rezervou.
Jste na takový nárůst poptávky připraveni?
Dá se říci, že ano. Zvýšenou poptávku ze strany hypermarketů a velkých řetězců jsme očekávali již v létě, avšak skutečné předzásobení, a to pouze od těch největších řetězců, probíhá od října. V současnosti se „probudili“ i ostatní a nyní se přidávají menší obchody a e‑shopy. Aby nedošlo k nějakým potížím, posílili jsme lidské zdroje i vytíženost stáčecích linek a jedeme na třísměnné provozy včetně víkendů. Asi nebudu mluvit jen za Palírnu U Zeleného stromu, když řeknu, že nechápeme, proč se zvýšení spotřební daně plánuje přesně na období, kdy jsou prodeje zboží a také alkoholu několikanásobně vyšší než v jiných měsících. Tímto dochází k přetíženosti kapacit nejen na straně výrobců, ale i na straně prodejců. V prvním kvartálu pak naopak nebude žádný odběr a výrobci budou muset řešit personální otázky. My jsme na toto „prázdné“ období připraveni, naši zaměstnanci se budou věnovat údržbě, servisování a dovoleným. Nebudeme tedy propouštět.
Znamená změna ve spotřební dani, že od 1. ledna budou lihoviny automaticky o 10 procent dražší?
Tím, že se prodejci předzásobují, budou schopni na začátku roku prodávat lihoviny za starou cenu nebo jen s mírným navýšením. Obchodníci, kteří se zvládnou dostatečně předzásobit, tak budou moci prodávat levnější alkohol celé první čtvrtletí a ke zdražení u nich dojde zhruba kolem Velikonoc. Pro koncové zákazníky tak bude změna pozvolná. Proto i nyní vidíme, že spotřebitelé nenakupují do zásob.
Připomeňme, že v konsolidačním balíčku se chystají výrazné změny nejen v DPH, ale dochází také k navýšení spotřební daně u lihovin. Naopak tichá vína nakonec zůstala s výjimkou na nulovou spotřební daň. Co tomu říkáte?
Naprosto chápeme a podporujeme nutnou konsolidaci veřejných financí. Aktuální vládní balíček je ale v této oblasti chaotický, nesystematický, nesmyslný a diskriminační. Vláda podlehla tlaku vinařské lobby a bojí se skutečných reforem. Alkohol je jen jeden a zvýšení spotřební daně dává smysl jen v případě, že bude platit pro všechny alkoholické nápoje, tedy i tiché víno.
Co tedy bude konsolidační balíček pro výrobce lihovin znamenat?
To samozřejmě ukáže až praxe. Současný návrh dále pokřivuje trh, zvýhodňuje jednu skupinu výrobců a ohrožuje malé výrobce lihovin. To může vést k utlumení výroby, zániku některých
palíren a propouštění zaměstnanců. Zároveň lze čekat, že bude dále pokračovat trend, kdy čeští spotřebitelé nakupují lihoviny v zahraničí. Pan premiér nám sice nedávno ukázal, že Češi jezdí nakupovat do zahraničí levnější potraviny, tímto krokem ale vláda zahraniční nákupy dále pobízí.
Jak dopadne letošní rok, o kolik vám letos vzroste výroba (prodej)?
Tento rok dopadne určitě velmi úspěšně, co se týká prodejů a tržeb za výrobky. Na začátku roku jsme zdražili z důvodu dopadající energetické krize a za prvních deset měsíců jsme v prodaných lahvích na stejném čísle jako loni. O kolik přesně se navýší prodeje za tyto poslední dva měsíce, kdy se všichni předzásobují, nedokážeme odhadnout, nicméně to ovlivní celý prodejní rok směrem nahoru.
O jaké produkty je největší zájem?
Někteří spekulativní prodejci se zaměřují na nákup lihovin s největším obsahem alkoholu, jako je absint a ovocné destiláty. Významné řetězce objednávají kategorie alkoholu a nejatraktivnější značky, které jim na začátku roku přilákají nejvíce lidí, a to pravděpodobně na stále stejnou cenu bez navýšení spotřební daně. Z našich produktů je to jednoznačně Stará žitná myslivecká, Hanácká vodka, Heffron a vodka B42V.
Můžete prozradit, jestli na příští rok připravujete nějaké novinky nebo speciální edice?
Na počest výročí 506 let založení naší palírny chystáme Starou žitnou mysliveckou Single Barrel ze speciálního sudu, opět budeme připravovat limitovanou edici whisky ve spolupráci s některým umělcem, určitě bude festivalová Hanácká vodka a novinka vodka B42V out low a překvapení v rumech a emulzních likérech. Rozhodně toho nebude málo.