Eva Zamrazilová a Mojmír Hampl v rozhovoru: Rašín řešil krizi opačně než dnes celý svět

Eva Zamrazilová, předsedkyně Národní rozpočtové rady

Eva Zamrazilová, předsedkyně Národní rozpočtové rady Zdroj: E15 Michael Tomeš

ekonom Mojmír Hampl
2
Fotogalerie

INFO.CZ | Je současná post-pandemická situace podobná období po I. světové válce? Předsedkyně Národní rozpočtové rady (NRR) Eva Zamrazilová říká, že v jednotlivých obdobích vidí řadu podobností. „Tehdy měli lidé rovněž odloženou spotřebu, nabídka byla velmi slabá, válečná výroba se musela přeorientovat na mírové hospodářství. A byly i disrupce v dopravě,“ srovnává obě období Zamrazilová v dvojrozhovoru s dalším členem NRR Mojmírem Hamplem. „A svět se tehdy taky vzpamatovával z pandemie,“ doplňuje Hampl.

Co rozhodlo, abyste kandidoval na pozici člena Národní rozpočtové rady (NRR)?

MH: Nejvíc asi to, že jsem srdcem makroekonom – a byť v běžných časech nejsou české veřejné rozpočty nijak extra zábavné, tak poslední roky rozhodně běžnými časy nejsou. Když jsem dostal tuto příležitost, byl jsem ochotný obětovat část svých příjmů (Mojmír Hampl vedl v poradenské společnosti KPMG poradenství pro finanční instituce, pozn. red.), abych pracoval na něčem, co je mému srdci blízké.

NRR je mnohem více poradním než exekutivním orgánem. Co můžete ovlivnit?

MH: Budu naprosto upřímný: Když v roce 2018 Národní rozpočtová rada vznikala, měl jsem pochyby, zda může v daném institucionálním uspořádání a s přidělenou sadou kompetencí skutečně něčeho podstatného dosáhnout. Tehdy byl ale rozdíl v tom, že jsme zažívali ekonomicky dobré časy.

Nyní jsme někde jinde. Při srovnání s jinými evropskými státy je jasně vidět, jak se pozice Česka změnila, jak jsme propadli, jak máme nakročeno k tomu, abychom se z premianta stali pomyslným trojkařem, čtyřkařem. Jsme jedinou zemí, která se v Evropě bude i mezi lety 2021 a 2024 výrazně zadlužovat – asi o deset procentních bodů. Všechny ostatní státy, sever i ten utrácivý jih, buď svůj dluh sníží, nebo jej alespoň nebudou zvyšovat.

A v tomto prostředí role Národní rozpočtové rady roste, v jistém smyslu jsme těmi, kdo stojí na kraji finanční propasti a kdo volá na ostatní, aby za námi nechodili, že tady už začínají velké problémy.

Stojíte sice na okraji propasti, ale vaše rady v posledních čtyřech letech nebyly vládou příliš reflektovány. Nebylo to frustrující?

EZ: Já bych to za frustrující nepovažovala. I v minulé vládě bylo několik hlav, které pokyvovaly na to, co Národní rozpočtová rada říkala. Navíc nevíme, kde by české veřejné finance skončily ve chvíli, kdy by naše informace a analýzy nezaznívaly – třeba by to s našimi veřejnými financemi bylo ještě horší.

Jedním z klíčových momentů posledních čtyř let pro mě bylo, když se v dubnu 2020 řešilo rozvolnění zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. K debatě nás nejprve rozpočtový výbor sněmovny ani nepřizval, ale následně jsem dostala možnost vystoupit v Senátu, který rozvolnění drtivou většinou zamítnul a zákon vrátil poslanecké sněmovně. Pak to, bohužel, prošlo – ovšem pouze skrze nejtěsnější většinu hlasů.

Vládu máme novou. Jak zatím vnímáte změnu přístupu v oblasti veřejných financí?

EZ: Nebudou pro mě rozhodující čísla pro letošní rok, jestli srazíme deficit o 75 nebo 150 miliard, ale podstatnější bude pohled právě na roky 2023 a 2024. U nich už bude o dost jasnější, jestli se kormidlo rozpočtové odpovědnosti otáčí, nebo ne.

MH: Já se ještě vrátím k tomu výrazu frustrující. Myslím si, že frustrující by bylo - pro mě, ale i pro mé kolegy - pokud by téma veřejných financí v Česku vůbec nikoho nezajímalo. Kdyby šlo o nějakou oblast, kterou by všichni ignorovali a považovali ji za absolutně zbytečnou. Ale tak to není.

Téma veřejných financí a rozpočtové odpovědnosti v naši společnosti zřetelně rezonuje – a ostatně i to, že děláme tento rozhovor, je toho důkazem. Frustrující by pro mě bylo, pokud bychom tu na Národní rozpočtové radě seděli jako poslední tři mohykáni a pro sebe si brblali o tom, jak je vláda neodpovědná.

A dovolím si jeden postřeh: Myslím, že určitá změna tónu diskuse o veřejných financích ve veřejném prostoru je právě i výsledkem toho, co NRR na toto konto v posledních letech říkala a co dělala.

EZ: My jsme začali vydávat své varování v dobrých časech. Varovali jsme, že všechny dodatečné příjmy plynoucí z tehdejšího dobrého stavu hospodářství se nesmí okamžitě přetavit do mandatorních výdajů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!