Hanák: Ťok si zahrává s ohněm. Když Babiš nechce privatizovat ČD Cargo, tak bych neprovokoval | E15.cz

Hanák: Ťok si zahrává s ohněm. Když Babiš nechce privatizovat ČD Cargo, tak bych neprovokoval

Hanák: Ťok si zahrává s ohněm. Když Babiš nechce privatizovat ČD Cargo, tak bych neprovokoval
Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
• 
ZDROJ: mediafax

Jiří Liebreich

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se nevzdává svého plánu privatizovat státní podnik ČD Cargo. První Ťokův návrh už dříve odmítl premiér Andrej Babiš (ANO), ministr nyní oznámil snahu privatizovat alespoň menšinovou část nákladního železničního dopravce.„Ťok si zahrává s ohněm,“ varuje šéfa dopravního rezortu Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy.

Má stát privatizovat ČD Cargo, dceřinou firmu Českých drah?

Mám s tím problém. Uvědomme si, že firma je rodinným stříbrem drah a jejich ekonomiky. Naopak osobní doprava je finančně nesmírně náročná, státem dotovaná. Má a bude mít po dalších slevách či akcích daleko do ziskovosti.

Takže neprivatizovat?

V horizontu dvou tří let bych to nedělal. Než bych takovou myšlenku vypustil, zvážil bych, jestli je stabilizováno vedení Českých drah a zda má jasno o své budoucnosti. A to není. Byl zvolen nový předseda dozorčí rady, tři noví členové představenstva jsou noví. Tito lidé jsou odpovědni za budoucnost drah. Oni musí nastínit strategii. To oni musí jako první říci, jaké mají představy a jaké jsou vůbec možnosti takto velké společnosti. Pak teprve mohou začít dialog s vlastníkem – státem – tedy potažmo ministerstvem dopravy či financí.

Ťok navrhne prodat menšinový podíl v ČD Cargo, Babiš je proti

Předbíhá tedy ministr Ťok svými vyjádřeními vedení ČD Cargo?

Nebere do úvahy, že to jsou noví lidé a mohou mít nové názory. Jsou tam od toho, aby vedli dráhy lépe, ne? Vždy dosazujete nové lidi, ať už z politického nebo odborného hlediska, aby přišli s něčím novým. Nejdřív se musí vytvořit strategie, lidé musí ukázat, co v nich je a jak to vidí. Včetně dozorčí rady, která má odpovědnost. Zvolenou strategii pak musí přinést předsedovi vlády – tak to funguje i ve firmě.

Ministr Ťok dvakrát navrhl privatizaci a u premiéra Babiše dvakrát narazil, navíc krátce po sobě.

Myslím si, že si pan ministr Ťok zahrává s ohněm. Slovo premiéra je rozhodující. Když jednou řekl, že ne, tak bych s tím dál neprovokoval.

Pokud by teoreticky k prodeji podílu v ČD Cargo skutečně došlo, podle ministerstva by se prodej uskutečnil prostřednictvím nabídky akcií firmy na burze. Je to nejlepší možná varianta?

U státních podniků pravděpodobně ano. Zapojovat do toho nějakou soutěž podle zákona o veřejných zakázkách a podobně, tím si nejsem jistý. Tohle je specifická a jedna z největších státních firem v zemi, vždy je kolem ní rozruch. Udělal bych to co nejtransparentněji.

Ťok chystá plán, co s branami po Kapschi
Vstup silného investora by vyostřil boj o českou železnici, říká nový šéf Českých drah Kupec

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!