Ťok chystá plán, co s branami po Kapschi

Mýtná brána

Mýtná brána Zdroj: profimedia

Dan Ťok
Mýtná brána
Dan Ťok
Mýtná brána, ilustrační foto
Ilustrační foto
7
Fotogalerie

Téměř tři stovky mýtných bran přestanou sloužit k výběru poplatků už od roku 2020. Ministerstvo dopravy zatím nezná konkrétní postup, jak se státem vlastněnou technologií naloží. Rezort ministra Dana Ťoka (za ANO) sice chce nosné konstrukce využít například k monitoringu nebo k měření rychlosti vozidel, plán na úpravu bran ani předběžný odhad investic do zajištění nových funkcí ale zatím nemá.

„Přesný plán teprve vznikne. Potom bude možné přesně odhadnout investice do nových technologií, které by byly instalovány na těchto konstrukcích,“ řekla deníku E15 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Zůstatková hodnota mýtného systému je podle Nejvyššího kontrolního úřadu 2,2 miliardy korun.

Stát nyní vlastní 275 bran, využití hledá pro 220 z nich. Zbylých 55 bran včlení konsorcium CzechToll a SkyToll do nového mýtného systému založeného na satelitní technologii.

Vítěz tendru totiž musí využít brány stojící na místech, kde by sám stavěl nové. „Brány poslouží ke kontrole, zda vozidla podléhající zpoplatnění mýto skutečně platí,“ řekl mluvčí CzechTollu spadajícího do skupiny PPF Miroslav Beneš.

Dalších 220 bran plánuje ministerstvo dopravy kromě měření rychlosti využít také k dopravnímu značení, detekci jízdy v protisměru, k vysokorychlostnímu kontrolnímu vážení nebo k meteorologickému měření.

„Odhaduji, že měsíční provoz kontrolních bran určených například k měření rychlosti vyjde na vyšší stovky tisíc korun,“ uvedl předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Konsorcium nahradí nynějšího výběrčího mýtného, rakouský Kapsch, od roku 2020. Stát tak vymění mikrovlnnou technologii využívající mýtné brány za satelitní způsob. Desetiletou smlouvu za necelých jedenáct miliard korun podepsal ministr Ťok s vítězem tendru na konci září.

Speak Visually. Create a presentation with Visme