E15: Čím to, že počet letadel mírně poklesl, ale počet prolétaných kilometrů vzrostl?
Mírný nárůst přeletových jednotek v letní sezoně je spojen s tím, že největší zákazníci, jako jsou Lufthansa nebo Emirates, využívají s ohledem na své cílové destinace letadla s největší maximální vzletovou hmotností, tedy stroje typu Airbus 380 nebo Boeing 747. A současně ke svým letům využívají v českém vzdušném prostoru nejdelší tratě ve směru západ – východ a naopak.
E15: Jak se provozní výsledky na nebi letos projeví na finančních výsledcích ŘLP?
I přes pokles provozu čekáme, že plánovaný výsledek hospodaření za rok 2012 bude splněn či spíše překročen (loni ŘLP vykázalo tržby 3,2 miliardy korun – poznámka autora).
E15: Jak to, že vývoj na českém nebi je příznivější než předpoklad Eurocontrolu?
Výhodou je zejména geografická poloha České republiky, která tvoří z hlediska toku letového provozu přirozenou spojnici východní a západní Evropy. Důležitým faktorem pro rozhodování leteckých dopravců je i cena, kterou za služby ŘLP zaplatí. Na celkovém objemu provozu pravidelně drží zhruba dvanáctiprocentní podíl letečtí dopravci, kteří český vzdušný prostor využívají i přesto, že délka letu pro ně nepředstavuje nejkratší vzdálenost. Je to díky našim příznivým cenám.
E15: Co ŘLP očekává pro příští rok?
Podle současných prognóz lze očekávat v českém vzdušném prostoru v roce 2013 spíše stagnaci provozu na současné úrovni. V rámci celoevropského výhledu optimistické prognózy hovoří o nárůstu provozu až v roce 2014.