Levné polské výrobky už netáhnou, tvrdí ředitel výrobce oken Vekra

Jan Tušl

Jan Tušl Zdroj: vekra

Výroba oken ve společnosti Vekra ze skupiny Window Holding.
Výroba oken ve společnosti Vekra ze skupiny Window Holding.
Výroba oken ve společnosti Vekra ze skupiny Window Holding.
Výroba oken ve společnosti Vekra ze skupiny Window Holding.
Výroba oken ve společnosti Vekra ze skupiny Window Holding.
19
Fotogalerie

Výroba oken je sice podle všeho z nejhoršího venku, ani lídr trhu ale stále nevydělává. Generální ředitel společnosti Vekra Jan Tušl vysvětluje proč.

Stále jste pod tlakem levných dovozů z Polska?

Klient se už nenechá ošidit jako před deseti patnácti lety, kdy ho zajímala jen cena. Lidé si raději připlatí za něco, co vydrží desítky let, než aby sice ušetřili polovinu, ale za deset let měnili okna znovu.

V minulých letech byly ve vaší branži problémy se ziskovostí. Už jste v plusu?

Stále pracujeme bez marže. Část investic dáváme do technologií, které se pak normálně odepisují. Máme však velké investice do showroomů a do lidí, což se neodepisuje a jde nám rovnou do výkonů za rok. Postavit jedenáct showroomů něco stojí. Navíc máme kolem devíti set zaměstnanců, do nichž také hodně investujeme. Do technologií dáváme kolem čtyřiceti milionů ročně a přibližně totéž jde do lidí a dalších sfér.

Loni jste utržili 1,7 miliardy korun. Kdy se dostanete na dvě miliardy?

Expanzivní politika v oknařině ještě nikdy nikomu nic dobrého nepřinesla. Máme stabilní tržby s malým růstem, ale skokový růst nechystáme. Je to nemožné i s ohledem na nové zaměstnance. Pro silný růst bychom potřebovali sto lidí navíc a ti na trhu prostě nejsou.

Prodělali jste už vlastnické změny. Chystá se něco dalšího?

Žádný prodej nechystáme. Považujeme se za velkou rodinnou fi rmu s prvky institucionálního managementu. Pro nás je společnost rodinné stříbro, které nás stojí hodně úsilí a peněz. Mnoho práce máme ještě před sebou. Tedy nic z toho, co lze vyčíst z obchodního rejstříku, nesměřuje k prodeji a k umělému zvyšování hodnoty firem. Obchodně a marketingově ale od sebe oddělíme značky Vekra a Otherm.

Jaký je k tomu důvod?

Název Window Holding byl dlouhodobým kompromisem. Ani jsme moc nechtěli, aby vznikl. Takže jsme si řekli, že to letos změníme. Window Holding přejmenujeme na Vekru a Otherm vyčleníme do samostatné firmy.