Marek Singer: Trh s televizní reklamou letos vzroste o více než pět procent

Marek Singer

Marek Singer Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Televize Prima letos prožívá rozporuplnou sezonu. Velká část jejích programových novinek na jaře sice nevzbudila velkou pozornost diváků, stanici se přesto daří zvyšovat podíl na sledovanosti. Nyní to zkouší s druhou řadou castingové show Česko Slovensko má talent nebo seriálem Cesty domů.

Vedení televize věří, že se větší zájem diváků podaří přetavit ve vyšší inzertní příjmy. „Určitý posun cítíme. Pro nás se zlepšil poměr sledovanosti dvou hlavních komerčních skupin – nyní dosahujeme podílu kolem 70 procent skupiny Nova. Pro mediální agentury jsou to hned jiné počty, registrujeme dvouciferné nárůsty investic,“ uvedl ředitel Primy Marek Singer.

*E15: Jak jste spokojený se startem nákladné show Česko Slovensko má talent, jejíž první díl vidělo něco přes 700 tisíc diváků a na hlavu jej porazila Troškova komedie na Nově?

Máte pravdu, vyhrál Troška. Samozřejmě nemůžeme být spokojeni. Ale to je realita, se kterou se nedá mnoho dělat. Ovšem naše show se nějakým způsobem vyvíjí. K naší smůle diváci vědí, že prvních pár dílů je přehlídka, a když je nestihnou, tak se nic nestane. Ale již druhý i třetí díl v neděli viděl více než milion diváků.

*E15: Nova dokonce kvůli Talentu stáhla reklamu z protiprogramů. Jaká bude vaše odpověď ?

Žádná. Reklamu na Talentu samozřejmě necháme. Vývoj minutové sledovanosti neukazuje, že by diváci od Talentu utíkali během reklamních přestávek nebo že by se po nich nevraceli. Takže Nova si příliš nepomohla. Po Troškovi nasadí Soukromé pasti a pak české filmy, takže uvidíme, jak se zájem diváků bude vyvíjet.

*E15: Řada hlasů tvrdí, že diváky už talentové show nebaví.

Nesouhlasím, rozhoduje kvalita pořadu. Loni jsme měli u první řady v průměru milion diváků. Na toto číslo cílíme i nyní. Při prvním dílu nám chybělo 300 tisíc diváků, obě další pokračování již milionovou hranici přesáhla.

*E15: Kolik opcí na další Talent od FremantleMedia máte?

S Fremantle máme rámcový čtyřletý kontrakt, ještě zbývají dva roky. Pro nás to znamená, že z jejich volných formátů si můžeme vybrat portfolio žánrů v určitém objemu.

*E15: Od Fremantle jste koupili rovněž licenci na X-Factor. Co s ní bude?

Diskutujeme o ní právě v rámci našeho kontraktu s Fremantle.

*E15: Na úspěch či neúspěch Česko Slovensko má talent jsem se ptal záměrně proto, že hodně ovlivní vyznění celého vašeho programu na podzim, kterým si kolíkujete pozici pro vyjednávání s mediálními agenturami pro rok 2012. Není ta situace zatím pro vás nepříznivá?

Není tomu tak. Je třeba si uvědomit, že vliv Talentu na úspěch celého schématu je dílčí. Paradoxně větší vliv mají divácké výsledky pořadu Prostřeno, protože běží pětkrát týdně. Prostřeno i Cesty domů začaly výborně, Zprávy trhají rekordy, krásně se chytil nový Pohlreich.
I Talent má už nyní stabilní výsledky. Naštěstí mediální agentury to vidí tak, že se program Primy stále lepší.

Marek SingerMarek Singer | E15 Robert Zlatohlavek

Stoprocentní obchody nejsou výhodné

*E15: Skupina Prima letos hodně posilovala v podílu na sledovanosti. Víte, komu jste vzali diváky?

Je to směs ze všech stran. Prima Love si vzala kousek od každého, Prima Cool odebrala diváky z Novy, u hlavní Primy jsou zisky rovnoměrně rozložené mezi Českou televizí a Novou. Část diváků se obecně začala více dívat na televizi.

*E15: Sledujete nyní, co s ČT1 udělá její šéf Radan Dolejš?

On už dělá. Zatím na Kavčích horách dobíhají pořady, které rozjeli jiní, stoprocentně se pod program Jedničky podepíše až od příštího roku. Dá se čekat, že na ČT1 vzroste podíl zábavy. Otázka je, jakého druhu. V současné době všechny televize zkoumají, která zábava je nyní funkční. Ta, co bývala, již funkční není, stejně jako některé ozkoušené pořady ze zahraničí.

*E15: Kdy růst podílu na trhu přetavíte v posílení inzertních příjmů?

Určitý posun cítíme. Pro nás se zlepšil poměr sledovanosti dvou hlavních komerčních skupin – nyní dosahujeme podílu kolem 70 procent skupiny Nova. Pro mediální agentury jsou to hned jiné počty, registrujeme dvouciferné nárůsty investic.

*E15: Nova se v uplynulých letech chlubila, jak vám přebrala klienty. Nyní celá Nova za poslední roky klesá, vy rostete, oplatili jste jim to?

Řekl bych, že klienti změnili váhy v mixu televizních investic. Na druhé straně klient, který u vás utratí sto procent rozpočtu, požaduje rovněž nadstandardní podmínky. Tudíž stoprocentní obchody úplně nevyhledáváme, protože nejsou výhodné. Prima je naštěstí v situaci, kdy může chtít za produkt více peněz, lepší cenu.

*E15: Takže když si to všechno shrneme: zvýší Prima pro příští rok ceny reklamy?

Cenu v roce 2012 určitě zvýšíme. Dosavadní poptávka po reklamě na Primě nám signalizuje, že je o nás větší zájem. Nepůjde o nějaký horentní nárůst typu 30 procent, ale ani o nepatrné zvýšení o dvě procenta. Spíše se bude jednat o číslo někde mezi deseti a 20 procenty.

*E15: Jak bude vypadat prodej reklamy na Prima Love?

Již běží, od září je Prima Love součástí našeho reklamního balíčku, ve kterém by měla reprezentovat plus minus tři procenta obratu.

*E15: Jaký je váš odhad vývoje trhu s televizní reklamou v příštím roce?

Dynamika letošního roku naznačuje jednociferný růst, spíše nad pět procent. To by znamenalo, že bude pokračovat asi i v dalším roce. Velkou neznámou je však budoucí vývoj indexu spotřebitelských cen, který vypadá všelijak. V tuto chvíli je pro mne důležitější moje aktuální situace, to znamená převis poptávky nad nabídkou než dynamika trhu.

*E15: Kdy vlastně obchodní model na rok 2012 zveřejníte?

Zatím nevíme. Chtěli bychom počkat na to, jak se rozjede naše podzimní schéma, konkurence, ale i celkový trh. Obecně někdy mezi zářím a říjnem.

Trojí poučení

*E15: Co jste si vyvodili z neúspěchů svých jarních novinek – od Šéfky přes Čápi s mákem až po Farmář hledá ženu. I s Partičkou jste museli hýbat.

Vyvodili jsme si tři závěry. Zjistili jsme, že společné česko-slovenské projekty se ne pokaždé dají naladit na stejnou vlnu, že míra federalismu je v Česku omezená. Dále ne všechny formáty ze všedních dnů se chytí o víkendu, který patří k nejvíce fluktuačním obdobím. A za třetí nastupovat s některými novinkami do rozjetého vlaku po konkurenci není úplně šťastné.

*E15: Tudíž poučení pro jaro 2012 je vysílat méně novinek a nasadit je ještě před konkurencí?

My už jsme to udělali nyní na podzim. Máme méně novinek a nasadili jsme je tak, aby měly určitou šanci. A například úplně nový druh pořadu Partička se po přesunu do vhodnějšího vysílacího okna ustálil na podzim na podílu na sledovanosti nad 20 procent.

*E15: Jarní schéma si vyžádalo zvýšení investic do programu, co nyní podzim?

Objem investic jsme podrželi, jen jsme investovali více do vyzkoušených titulů Ano, šéfe, Cesty domů, Česko Slovensko má talent nebo Prostřeno.

*E15: Kolik stála rozsáhlá kampaň, kterou jste kvůli podzimním programům spustili?

Neprozradím. Oproti předchozím rokům jsme poněkud změnili strategii, kampaň více gradovala v posledním týdnu před startem pořadů, byla více zhuštěná. To jsme dříve nedělali.

*E15: Budete v příštím roce sázet více na seriály? Točíte Sborovnu a sitcom Haliny Pawlowské O mé rodině a jiných mrtvolách.

Seriálová okna posilujeme již nyní na podzim. Snažíme se o kombinaci seriálů, komediálních seriálů, lifestylu a zábavy.

*E15: Sborovna půjde příští rok, kdy Mrtvoly?

Sitcom Haliny Pawlowské nasadíme nejpozději v příštím roce.

*E15: K tomu ještě poběží Cesty domů. Protáhnete Rodinku a Aféry? Přešlapy jsou definitivně u ledu?

Pokračování Rodinky bude záležet na výsledcích současné podzimní série, ta možnost tu určitě je. Přešlapy nejsou definitivně u ledu, jenom bychom si je museli psát sami. Díly, které jsme v minulosti vysílali, byly adaptací britského seriálu Cold Feet.

*E15: Jistě vás potěšilo, že se Nova inspiruje úspěchem Prima Cool a plánuje rozjet mužský kanál Nova Fanda. Pro udržení pozice Cool budete muset zvýšit investice do jejího programu. O kolik to bude?

Neřeknu, ale určitě se ten objem peněz zvýší. Momentálně nemáme na co reagovat. To, co víme, je, že Nova dostala licenci na mužský kanál. Ten ale může podle obsahu licence vypadat velmi různě. Naše strategie je postupně s rostoucími čísly Cool sázet více a více na vlastní tvorbu. Typově to bude kombinace zábavných věcí a hraných dokumentů v ulítlém duchu.

Marek SingerMarek Singer | E15 Robert Zlatohlavek

Na další kanál se ptejte za měsíc

*E15: Poslanecká sněmovna nyní definitivně schválila novelu zákona o ČT a televizním vysílání. Váš odhad, kolik si uloupnete z reklamy ČT?

Reklamní příjmy České televize se v letošním roce budou pohybovat okolo 350 milionů korun. Deset až 20 procent zmizí do jiných mediatypů a zbytek se rozdělí mezi Novu, Primu a další televize ve standardním poměru. To znamená, že k nám by mohlo jít tak 40 procent, to je asi 110 až 120 milionů korun.

*E15: Změní se po novele nějak výrazně poměry na trhu?

Je to jeden z důvodů, proč už letos vidíme vzrůstající poptávku po Primě. Klienti se již přizpůsobují nové realitě. Ale stále zůstává: pokud klienti budou chtít velký zásah diváků, tak vsadí na nějakou kombinaci velkých televizních skupin. Mediální agentury se nebudou chovat radikálně jinak.

*E15: Jak naložíte s licencí na Prima Family? Bude čtvrtý kanál?

Zeptejte se mne za měsíc. Je dobré nejprve vědět, jak se bude chovat konkurence, jak se bude vyvíjet trh.

*E15: Primu dlouhodobě zatěžuje spor s podnikatelem Jaroslavem Berkou o vysílání na sdílených kmitočtech. Víte, kolik vás tento spor stál?

Nemám představu. Táhne se to dlouhá léta. Samozřejmě nás to stálo miliony korun, zejména v období, kdy docházelo k pirátskému vysílání Óčka na sdílených kmitočtech.

*E15: Kvůli tomuto sporu jste postavili i konkurenční regionální síť R1. Ta postupně omezuje provoz. Skončila mostecká televize DAKR, nyní jste zastavili vysílání R1 Vřídlo na Karlovarsku. Proč?

Náš hlavní cíl je, abychom na R1 neprodělávali. Což se podařilo. Vřídlo nevydělávalo, takže došlo k ukončení provozu.

*E15: Jaké plány máte na internetu? Objevily se zprávy, že ukončujete spolupráci se Stream. cz, přesněji řečeno s výhradním majitelem Seznam.cz.

Není to tak. Naše spolupráce ale bude mít jinou formu. Prima sama posiluje aktivitu na internetu, v této sezoně se již blížíme hranici jednoho milionu zhlédnutých videí za týden. Budeme pracovat aktivněji, začneme více vykupovat práva, která nám dříve nestála za to. Máme vlastní úložiště pro obsah, což je outsorcované řešení od O2 Telefóniky. Zatím se nejedná o nový brand, jde čistě o technologické řešení. Navíc MTG má vlastní službu Viaplay, která funguje již pro celou Skandinávii. Takže v současné době porovnáváme nejrůznější možnosti. Určitě nebudeme chtít být závislí jen na jednom partnerovi.

*E15: V roce 2013 vám vyprší stávající nájemní smlouva. Jak je daleko stěhování Primy?

Do konce září čekáme nabídky a podle nich se rozhodneme, zda bude lepší stěhování, nebo rekonstrukce stávající budovy.

*E15: Myslel jsem, že stěhování do plánované budovy GES Real Crystal na pražských Vinohradech je hotová věc.

Je to samozřejmě preferované řešení, ale musí to být i výhodná varianta. Takže uvidíme. Po porovnání nabídek by mělo být rozhodnuto do konce roku.

*E15: Na počátku roku se objevovaly z nejrůznějších stran informace o zájmu J&T o Primu. Jak ta situace nyní vypadá?

Za Primu mohu říci, že prodej není na pořadu dne.

Marek Singer (43)

Vystudoval VŠCHT v Praze. Prvních osm let pracovní kariéry strávil ve společnosti Unilever v Evropě a ve Spojených státech. Od roku 2002 působil čtyři roky jako marketingový a posléze obchodní ředitel ve firmě Masterfoods. V letech 2006 až 2008 pracoval jako obchodní a marketingový ředitel ve společnosti Karlovarské minerální vody s odpovědností za Českou republiku a Slovensko. Do Primy nastoupil v březnu 2008.