Škodovka se posouvá k luxusnějším vozům, říká člen představenstva Martin Jahn

Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn

Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn Zdroj: Škoda Auto

Škoda Auto kompletně změnila strategii pro příští roky. Elektromobily nastoupí mnohem rychleji, než mladoboleslavská automobilka ještě loni plánovala. Neposouvá se ale jen od spalovacích motorů k bateriím, ale také od levnějších vozů k dražším. Mezi ty se zařadí i nedávno odhalený Vision 7S, nástupce modelu Enyaq coby vlajkové e-lodi. „Osloví zákaznické skupiny, které jsou výše než ty, jež si pořizují současné levnější vozy,“ říká člen představenstva Škody Martin Jahn. I kvůli zpřísňujícím se emisním normám budou naopak rychleji mizet z nabídky menší a levnější vozy jako fabia, kamiq či scala. Od roku 2035 pak budou veškeré modely pro Evropu elektrické. Zdaleka ne všechny moderní škodovky s baterií pod kapotou se ale budou vyrábět v Česku.

Proč Škoda mění původní plán a urychluje tempo, jakým uvede elektromobily na trh?

Ukazuje se, že transformace autoprůmyslu je rychlejší, než jsme čekali. Zájem je enormní i v mimoevropských regionech, v Indii, Turecku či v regionu ASEAN (kam patří mimo jiné Indonésie, Malajsie, Singapur, Thajsko a Vietnam – pozn. aut.). Přechod k elektromobilům zde bude samozřejmě probíhat pomaleji než v Evropě, přijde ale dříve, než jsme předpokládali. Proto jsme plány změnili a představili i úplně nový designový jazyk. Škodu je potřeba více odlišit od ostatních značek koncernu. Lépe ji přizpůsobit zákazníkům, kteří se také mění.

I kvůli nedokonalé transformaci k elektromobilitě přišel o místo bývalý šéf mateřského koncernu Volkswagen Herbert Diess. Jeho nástupce hovoří o potřebě zrychlit „elektromobilizaci“. Mění Škoda plány na pokyn z Německa, nebo je to primárně její rozhodnutí?

Je to dílo našich lidí, rozhodnutí vzniklo ve Škodovce. Koncern vytyčuje rámce, vyrábí technologie. Značky si pak samy určují, jak rychle koncernové plány zrealizují. To, co přišlo z koncernu, byla potřeba více odlišit dvanáct značek, po čemž volají i kapitálové trhy. Po diskuzi, čím má Škoda být, jestli levnou Dacií, nebo něčím jiným, jsme jasně definovali její roli. Kvalitativně jsme se totiž za poslední dekády výrazně posunuli. Před třiceti lety jsme se opírali o levné felicie, pak přišel superb druhé generace. V aktuální třetí fázi jsme se s auty jako enyaq či kodiaq posunuli do skupiny značek, které mají krásný design a nejsou vnímané jako levnější alternativa Volkswagenu.

Výroba baterií do elektromobilů v mladoboleslavském závodě Škoda Auto.

Video placeholde
• Škoda Auto

Připouštíte tedy, že Škoda částečně podcenila rychlost, jakou se trh proměňuje?

To nevím. Elektrický enyaq je na mnoha trzích nejprodávanějším elektromobilem svého segmentu, v Nizozemsku například získal řadu ocenění. I kvůli problémům s nedostatkem dílů je vyprodán nadlouho dopředu. Zájem o elektromobily stoupá, Česko je snad jednou z posledních zemí, kde skepse částečně přetrvává. Nikdo nevěděl, jak rychle se bude elektromobilita rozvíjet. Jdeme krok za krokem, což je i princip dnešního řízení – dříve jsme byli schopni odhadovat vývoj trhu na pět deset let relativně přesně. S trochou nadsázky dnes nevíme, co bude za dva měsíce. Rozhodnutí musíme rychle přehodnocovat. Jsme ale limitováni dlouhými investičními cykly, vyvinout automobil trvá dlouho. Navzdory současným problémům se nezdá, že by se Evropa či Amerika odkláněly od klimatických cílů. Museli jsme reagovat a zrychlit vlastní strategii.

Do jaké tržní pozice s novou Škodou míříte?

Definovali jsme si novou cílovou skupinu. Říkáme jí contemporary explorers – noví objevitelé. Lidé, kteří čekají od života víc, nechtějí jen levné auto, ale aby vyjadřovalo hodnoty. Třeba tím, že budeme více používat obnovitelné materiály.

Zákazníků, kteří si taková auta budou moci dovolit, bude jistě méně než těch, kteří by si pořídili méně nákladné vozy. Projeví se to na výrobních a prodejních objemech, když cílíte na vyšší segment?

Nemyslím si. V tomto segmentu byl koncern Volkswagen relativně málo zastoupen. Mění se ale role i dalších značek jako Audi, Cupra či Volkswagen. Zaměřují se na prestiž. Značka Škoda není pod Volkswagenem, stojí vedle něho a zaměřuje se nejen na rodinu, ale nově například i na aktivní zákazníky, kteří rádi tráví volný čas v přírodě a podnikají různé outdoorové aktivity. Otvírá nám to nový potenciál, který chceme naplnit i nedávno představeným vozem Vision 7S (studie budoucího elektromobilu – pozn. aut.). Bude to náš největší, nejsilnější, nejprestižnější model. Osloví jiné zákaznické skupiny, které jsou výše než ty, jež si pořizují současné levnější vozy.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!